Advertisements

Techland: interjú Mike O’Briennel.

Erre a cikkre ma este bukkantam a vázlatok köztt, gondoltam megosztom veletek, ne porosodjon itt! :) – zhorak
Cikket Mona nevű olvasónk fordította, köszönjük neki. -Tera

Ha neked is olyan volt a Guild Wars 2 élményed, mint nekem, akkor eddig alig akadtál a játékban hibákra, nem dobált ki random a szerver és nem várakoztál évezredeket a belogolásra sem. Azonban ha követetted az online fórumokat, valószínűleg találkoztál legalább egy-két emberrel, akik a szerver ledobásról, guild használatról, illetve az órák hosszat tartó World vs. World  sorokról és persze az első nap óta offline lévő „Trading Postról”, a játék belső csere-bere boltjáról panaszkodtak.

Hogy látja ezt a játék egyik Arenanetes fejlesztője? A cég elnökével és társalapítójával, Mike O’briennel beszélgettem el a játék keddi megjelenése után. Itt van, amit mondott:

Hogy telt számotokra az elmúlt három, négy nap?

Nyilvánvalóan az egész csapat egyszerre lelkes és kimerült is. Öt év munkáját fektettük a játék megjelenésébe, tehát fantasztikus látni, ahogy a játékosok feltöltik a világot. Amikor csak tudunk mi is játszunk velünk és remekül szórakozunk. Folyamatosan olvassuk a játékosok visszajelzéseit és ahogy azt gondolhatod egy valóra vált álom egy ilyen játék piacra bocsátása és a játékosok fantasztikus reakcióinak olvasása. Igazán felemelő érzés.

Ugyanakkor ott van az „Istenem, de rengeteg játékos van és mennyi órát játszanak naponta!”  felismerés is bennük és azon kell dolgoznunk, hogy ezt a nagy mértékű keresletet ki tudjuk elégíteni.

Mi folyik a színfalak mögött most?

A játék összes rendszerét stressz teszteltük, de egy stressz teszt sem adott olyan rálátást, mint amilyet most kapunk az indulásnál, ezért is monitorozzuk a játék összes részét. A Guild Wars 2 egy nagy játék – te is játszottál vele, szóval tudod – rengeteg kis részből áll össze. Ott van a játék maga, a guildek, a partik, a barátlisták, a trading poszt, a netes szolgáltatások és rengeteg más.

Olyan, mintha próbáltatok volna a kiadás idejére sok olyan dolgot belesűríteni a játékba, amit más meg nem nevezett MMO-k  csak megjelenésük után tettek be, éveken át folyamatosan bővülve.

Hatalmas vállalkozás egy ilyen nagyszabású játék elkészítése. Tudjuk, hogy az emberek olyan játékokkal játszanak, amiket nem tegnap adtak ki. A játékosoknak nagy elvárásai vannak és meg is érdemlik, hogy nagy elvárásaik legyenek.  Olyan játékokkal játszanak, melyek éveket csiszolódtak. Meg akartunk győződni róla, hogy a Guild Wars 2 magas színvonalon legyen a kiadás időpontjára. Azt akarjuk, hogy ez a játék legyen a játékosok számára a legnagyobb élmény, amivel az online világban valaha találkoztak.

Ez egy hatalmas kihívás, mert az online világok rendkívül összetettek más játékfajtákhoz képest és a Guild Wars 2 ilyen szempontból is kiemelkedik. Úgy értem, rengeteg dolgot el kell találnunk. Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy minden egyes rendszer képes a játékba belépő felhasználók számát fogadni.

Sok dologban jól állunk viszont. Olyan területeken, ahol a kapacitás szűkösnek bizonyul természetesen a programozó csapat arra fókuszál, hogy „Miért tapasztalunk kapacitásbeli gondokat?” és „Mit kell tennünk azért, hogy megoldhassuk a játékosok által tapasztalt problémákat?”

Egész hétvégén játszottál te is a játékkal, nem?

Igen, de én egy szándékosan lassú játékos vagyok, szóval – ez kínos – a karakterem csak 17-es szintű. Akartalak is kérdezni ezekről a játékosokról, akik kezdenek felbukkanni azt állítva, hogy már most elérték a 80-as szintet. Én nem tudok így játszani. Ez valahogy… nem rossznak tűnik, de olyan, mintha elmennének a lényeg mellett.

Igazából én is hozzád hasonlítok inkább. Szeretem rászánni az időt ­a játékra, úgymond megállni és megszagolni a rózsát.  Mi tényleg megpróbáltuk a Guild Wars 2-t úgy felépíteni, hogy ne egy versenynek kelljen lennie.  Ez nem egy verseny a 80-as szintig; ez egy világ, szóval szerintem jól csinálod, amit csinálsz, hogy élvezed, amit a világ nyújt neked.

Hogy álltok szerver stabilitás szempontjából?

Általánosságban a játék nagyon jól futott és  a szerverek is remekül futnak, még a hatalmas indítási stresszben is. Néhány dolgot le kellett állítanunk, mint például a Trading posztot, ami ahogy te is tudod már egy ideje offline van. Ez azért van, mert ahogy a játékosok rávetették magukat, kapacitási problémákat észleltünk és meg akartunk bizonyosodni arról, hogy igazán jó állapotban van-e, mert ez a játék egy nagyon fontos része, tehát jól kell hogy működjön. A színfalak mögött rengeteg  kiváló ember dolgozik a szoftveren, megtalálták hogy a játékosok hol akadtak problémákra és tesztelünk, tesztelünk és tesztelünk, hogy biztosan mondhassuk, hogy készen áll.

Én nem tapasztaltam eddig semmi érdemleges problémát és, tudom ez anekdotikus, de korábban amikor a népszerű Guild Wars 2 podcastot hallgattam mindenki arról beszélt, hogy mennyire meg vannak lepődve azon, hogy a szerverek ilyen jól tartják magukat.

A kereslet minden várakozáson túl mutat. El sem hisszük mekkora az eladás mértéke eddig. Több, mint  400 000 játékos játszott egyszerre a játékkal már azelőtt, hogy az a boltok polcaira került volna. Ezért van az, hogy egyikünk sem aludt már napok óta. Úgy gondolom, hogy ezek a számok csak felfelé fognak szökellni most, hogy a játék a boltokban is kapható már.

A kezdést (3, illetve 1 nappal lehetett a játékot korábban kezdeni) úgy időzítettük, hogy az előrendelők által feltárhassunk és megjavíthassunk minden problémát és már most sokkal így is tettünk.  Véleményem szerint a kereslet őrületes és innen csak felfelé fog menni, de szerintem ennek ellenére továbbra is kézben tartjuk majd a játékot.

Az én prioritásom – a mi prioritásunk – végsősorban az, hogy biztosítsuk a játékosok számára a nagyszerű játékélményt.  Öt évet töltöttünk a Guild Wars 2-n való munkával és még éveket fogunk tölteni azzal, hogy ezt támogassuk.  Ha eljutunk arra a pontra, amikor az értékesítés  továbbra is észbontó lesz és fenyegeti a játékosok játékélményét, akkor egyszerűen leállítjuk az eladást.

Leállítjátok az eladást?

Pontosítok, a játékot áruljuk a saját weboldalunkon és kiskereskedelmi értékesítőkön keresztül is. Tudjuk hány dobozt hoztunk létre, tehát tudjuk, hogy mennyi kerülhet ki kiskereskedelmen keresztül. Ha arra kerül a sor, hogy az értékesítés olyan magas, hogy nem lenne bölcs részünkről a weboldalon át folytatott árulás, mert nem lenne elég hely azok számára, akik már megvették a játékot vagy akikről tudjuk, hogy meg fogják venni, akkor egyszerűen leállítanánk az értékesítést.

Ez egy megdöbbentő dolog lenne természetesen – nem egy olyan dolog, amit ma a játékiparban látsz – de számomra ez egy egyszerű döntés, mert számomra a Guild Wars 2 egy hosszú távú projekt. Azt akarom, hogy a játékosok folyamatosan élvezni tudják a játékot és tudom, hogy ha átmenetileg leállítanánk az értékesítést,akkor is minden rendben lenne.

Ettől eltekintve az egész „szerver overflow” elgondolás úgy tűnik egész jól működik. Belefutottam néhány olyan hibába, hogy nem tudtam egy másik karakterhez csatlakozni, csak ha kiléptem, majd újra vissza, de az ilyen kis dolgokon kívül úgy tűnik remekül működik. Hozzá vagyok szokva, hogy besorolva kell várnom más MMOkban, ahol ha kilépsz akkor kiesel a sorból, vissza a legvégére. Itt a játék elindításától kezdve magáig a játékig kb 15 másodperc alatt el lehet jutni.

Kiváló programozóink vannak – ez az alapja ennek. A csapatunk képes volt fantasztikus dolgokat létrehozni és a háttér hálózatunkon olyan technológiával rendelkezünk, ami vel olyan dolgokat csinálhatunk, amit más játékban nem láttál. Ezáltal van az is, hogy az embereknek nem kell hosszú sorokban várakozniuk a játékban.

Ezt mind elmondva még mindig van egy maximum játékos szám az adatközpontunkban és én őket fogom megvédeni azáltal, hogy ne adjunk el annyi példányt a játékból, hogy a szervereink lelassuljanak ettől.

Advertisements
  1. Fenrir
    2012. október 3. - 08:49

    Remek, a játék, és gyakran szállok a védelmére, mert megérdemli…de ideje lenne néhány infót most már elsütni arról ,hogy mikor lesznek új tartalmak, milyenek is lesznek, mik lesznek, és főleg, hogy mikor. Most még nem vészes, de 1-2 hónap múlva már kínos lesz ,hogy be lettek ígérve új spvp mapok, pve dungeonok, pve területek, tárgyak, skinek, eventek, és nem nagyon hallok felőlük. Max 1-2 hete volt ,hogy “igen lesznek”, azt csá.
    Úgy vagyok vele az első hónap az Anetnél a játék monitorozásáról szólt ami jól is van így, de ha tényleg külön gárda dolgozik az updateken, fügetlenül a bug írtó brigádtól, akkor hamarosan szeretnék eredményeket látni. Szomorú lennék ha a kövi teljesárú kieg jelentené csak a updatet, amit persze megvennék….de na, nem erről volt szó.
    Mielőtt valaki kérdezné nincs bajom az end game-mel, mint írtam is néhány cikknél én elégedett vagyok…számomra csak az kell ,hogy tartsák a beígért updateket semmi több. ( Kb a world map 50%-át be se járhatod, így remélem ezeket ingyen aktiválják a hónapok alatt, míg a teljes árú kieg majd egy új föld rész lesz, még ha nem is akkora mint az alap.)

    • 2012. október 3. - 09:00

      Most lesz halloween…
      És szerintem ne várj csodákat pláne ne új területeket… pvp mapot talán, az itemeket fixelgetik, tegnap lett meg az első Sunrise, mert eddig elég bugos volt a “gyártósor” pl az “új” item…
      Korán van még… 1 hónap telt el…

    • chuckygwzik
      2012. október 3. - 09:02

      Egyetértek, bár én bizakodóbb vagyok. Meg még bőven van mit csinálni.

      A februári bétához képest kb a szívek fele nincs bent a játékban. Szóval van terület a tarsolyukban csak ki kell várni. 30 mini game van ami már majdnem kész, csak 1et kaptunk.
      Első nagy durranás a Halloween. Ahol lehet már új terület, mini játék és oda illő tartalom. A hónap végén érkezik kb. Kitartás. Utána rá 2 hónapra a karácsony. Mindkét event tuti nagy lesz mint gw1-ben. Közben a heti hotfixek és reméljük 1-2 apróbb ötlet is bekerül amit a játékosok kérnek a fórumokon.

    • 2012. október 3. - 09:05

      Van egy olyan érzésem, hogy az ünnepekre várható második rohamra tartogatnak még bőven puskaport. Karácsony előtt lenne ésszerű egy nagyobb csomag, mert rengeteg vevő várható akkor egyszerre, akik ha megfelelő támogatásról kapnak hírt, nem fognak tovább gondolkodni a vételen. Addig van még 2-2,5 hónapjuk kb.

      • 2012. október 3. - 13:12

        zhorak :
        Én teljesen másképp gondolom. A GW1-hez félévente jöttek ki új kiegészítők, amelyek új területeket (Tyrián kívül!) unlockoltak.

        A féléves termékciklusokat ők vetették el egy korábbi postban még az első béta tesztek egyike alatt. A GW1-ben megszokott féléves periódusok helyett egyévesek lesznek. Az hogy közben lesz-e valami, azt nem tudja senki. Szerintem a zsé dönti el, ami most ömlik. Mivel meglepően sok pénzt kerestek az elején, már más a gyerek fekvése. Ha van eszük és el akarják kapni az MMO közösség tökét, akkor még idén megteszik. Nem véletlenül siettek a nyári megjelenéssel, amit senki más nem mert volna bevállalni. Ami az elmúlt egy hónapban történt, teljesen átírta a korábbi forgatókönyvet. Ha Karácsonykor megfejik a maradék népet, akkor hosszútávon királyok maradnak. Nem hülyék ezek… ;) Nem hinném hogy új területeket nyitnak idén, mert nagyon sok egyéb lehetőségük van azon kívül is.

    • hopp
      2012. október 3. - 10:58

      Ahogy Te is mondtad, nagyon sok hely van még a mostani térképen is, az ottani területek egy jó része szerintem majdnem kész állapotban van. Azok a zónák szerintem aktiválva lesznek az elkövetkező fél-egy évben.

      Ahogy többen mondták már, jön a Halloween, amit biztos, hogy nem fognak kihagyni, tehát valami tematikus tartalom biztosan lesz 2-3 héten belül, utána meg várhatóan november közepe-vége felé elkezdik a karácsonyi hype-ot, amihez a legjobb eszköz nyilván az, hogy új tartalmat raknak be.

      • 2012. október 3. - 11:24

        Én teljesen másképp gondolom. A GW1-hez félévente jöttek ki új kiegészítők, amelyek új területeket (Tyrián kívül!) unlockoltak. Ráadásul a Tarnished Coast (Rata Sum – Pale Tree vonala) már az elejétől fogva ott volt a mapon, és csak két évvel később nyitották meg a játékosoknak.

      • 2012. október 3. - 11:26

        Azért mert jön a karácsony, még nem fognak új területeket bepakolni. GW1-ben sem volt. A meglévő területeket használták fel újra, pl. amikor az istenek harcoltak egymással, és a játékosok voltak a kegyenceik. Illetve specifikus PvP várható, ahogy GW1-ben is. Ne számítsatok új területekre kb. fél évig.

    • upuser
      2012. október 5. - 07:46

      alig egyhonapja jott ki es mar a playerek fele ha nem tobb ma “unatkozik” ugymond mar varjak az uj updatet ami kicsit szamomra szomoru en meg csak 65%on vok worldmapon valamint lvl 75korul de meg erzem szerencsere van meg mit csinalni pvpt is beleveve .Menni fog ez igy tovabbra is ? 3-4havonta jon majd valami uj kieg vagy update ? menni fog ez eveken at ? Kicsit mohok a jatekosok “behabzsoljak” a jatekot anelkul h megragnak ,megzlelnek.

  2. 2012. október 3. - 13:31

    Ne mondjátok már, hogy 1 hónap után meg is untátok a játékot, és máris új területek kellennének… Még a meglévőeket sem ismertük ki igazán, nem kell rohanni, nem lesz világvége (vagy mégis? :D).

  3. Greco20
    2012. október 3. - 13:37

    valaki azért nyugtasson meg, hogy itt nem lesz tele télapóval meg sütőtökkel az éppen aktuális ünnepkor a játék.

    ez egy fantasy világ sztem nem passzolnak ide a mi ünnepeink.

    jó persze tudom van aki a játékokban éli az életét de ebbe a szép világba nem illik bele a húsvéti nyuszi

    wowba is gusztustalan volt

    • nathriel01
      2012. október 3. - 13:51

      Sütőtök biztos lesz, GW1-ben is volt. Lehetett cukros szatyrokat gyűjteni, meg persze a fővárosok ki voltak díszítve. Mikulásra nem emlékszem, a karácsonyt gw-sen oldották meg, Dwayna (jézuska) és Grenth (krampusz) küzdelmével.


    • Manioka
      2012. október 3. - 13:51

      Szerintem ettől nem kell félni. A szakács és a kalóz ruha is pont jól lett megtervezve, és a Halloween lovag (bocs, mindig elfelejtem a nevét) is bele illik a GW2 világba.

      • banrob2
        2012. október 3. - 17:54

        Mad King Thorn, és jön a GW2 be is :)

      • Manioka
        2012. október 3. - 19:01

        Akkor jó! Sajnos nem láttam élőben :)

  4. Tirol
    2012. október 3. - 16:00

    Engem olyan 1-2 óránként kidobál és néha nagyon alacson az fps is(átlag 50fps néha akár 4-5fps is van) de ezeken kívűl nincs gond

    • hopp
      2012. október 3. - 17:00

      hűtésed/tápod rendben van?

    • 2012. október 3. - 17:35

      lehet, hogy egy portalanítás megoldaná. Nekem is ugyanez volt a gépemnél első két BWE alatt, aztán harmadikra portalanítottam, és azóta megszűnt minden gondom.

  5. 2012. október 4. - 11:27

    Sziasztok, lenne egy eladó gw2 account, ha vkit érdekelne(Nem nem az enyém, egyik barátomé)
    Dobozos-CD-vel rendelkezik, bontott és és a kód már fel lett használva, ő neki még sem tetszik.
    A CD-t és a kódot + információval tudja adni. A részleteket pirvátban beszélném meg, e-mailen keresztül beszélném meg.A játék frissen bontott, jó állapotban van. Akit érdekel, természetesen olcsóbban árulja mint ha boltban vennéd meg elérhetőségem: csoloakolo@freemail.hu. Ide várom a leveleket, és bocsánatot kérek hogy ide is írtam.

  6. Tirol
    2012. október 4. - 16:37

    zhorak :
    lehet, hogy egy portalanítás megoldaná. Nekem is ugyanez volt a gépemnél első két BWE alatt, aztán harmadikra portalanítottam, és azóta megszűnt minden gondom.

    BW3 elött volt 1-2 héttel volt portalanítva és ráadásul a BW3-mon nem is volt ilyen(leállási) problémám

  1. No trackbacks yet.

Itt és most várjuk a hozzászólásod!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: