Advertisements
Kezdőlap > Általános cikkek > A gazdaság és a Trading Post

A gazdaság és a Trading Post

2012. szeptember 28. Hozzászólás Go to comments

Mielőtt még elkezdeném okfejtéseimet és tanácsaimat lejegyezni eme cikkben, vessünk egy pillantást a való életbeli gazdaságra és néhány fogalmára.

 Versenyhelyzet

 A verseny két vagy több szereplő bizonyos szabályok között zajló tevékenysége, előnyszerzés céljából.

 A piaci verseny jellegét meghatározó tényezők:

 – Mennyien vannak az eladók és a vevők?

– Könnyű-e vagy nehéz új termelőknek, illetve vásárlóknak belépni a piacra?

– Képes-e egy-egy szereplő egyedül befolyásolni a piaci árat?

A tökéletes verseny

Tökéletes verseny alakul ki egy termék piacán, ha sok kis eladó és sok kis vevő van. Ekkor egyikőjük sem képes egyedül befolyásolni a piacot. Nem tud olyan árat vagy olyan mennyiséget kínálni, hogy az elmozdítsa a piac egészét.

Tökéletes verseny az a piaci forma, amelyben a piac végtelenül nagy egy-egy szereplőhöz képest és a szereplők árelfogadók, s e piacon szabad a be és kilépés. A tökéletes verseny elengedhetetlen feltétele a szabad be- és kilépés, tehát hogy senki és semmi ne akadályozza újabb termelők és vevők be- vagy kilépését. Jogi vagy pénzügyi-gazdasági feltételek gátolhatják a termelők szabad mozgását. Például komoly gazdasági akadályt jelent, ha óriási tőkét kell indulásként befektetni.

Tökéletes verseny esetén a vállalkozó számára a piaci ár adottság. Ekkor a vállalat egyetlen „p”, piaci árat érhet el. Ezen az áron bármennyit eladhat saját szerény lehetőségein belül.

Ezeket a fogalmakat azért csempésztem bele irományomba, mivel a játék készítői szerint ez egy külön világ önálló gazdasággal, melyre leginkább a tökéletes verseny definíciója illik.

 Sajnos a való világgal ellentétben, erre a gazdaságra nem jellemző az, hogy életképes szabályokkal korlátoznák a kereskedelmet, ami számtalan problémához vezetett már 1 hónappal a játék indulása után. Cikkemben ezeket a problémákat igyekszem boncolgatni és megpróbálok tanácsokat adni, amivel egy picit talán javítani lehetne a helyzeten.

 A gazdaság problémái

Elmélkedésemet rögtön a legnagyobb problémával kezdeném, amivel nagyjából mindenki találkozhatott már, aki egyszer is használta a Trading Postot. Ez a probléma nem más, mint a vendor ár felett 1 copperrel behelyezett áruk. Természetesen ennek is megvan az oka, nem így kezdődik egyik termék leértékelődése sem, de erről majd később olvashattok. Most foglalkozzunk először ezzel. A legnagyobb baj ezzel az eladási stratégiával az, hogy ahelyett, hogy az eladó nyerne az üzleten, sajnos inkább még rá is fizet.

Tegyük fel, hogy egy aranyos nyuszi, akit épp az imént gyilkoltunk meg kegyetlen módon, kidobott nekünk egy szép kardot. Sajnos mi mágusok vagyunk, akik inkább megvágnák magukat a fegyverrel, mint sem hasznát vennék, ezért szeretnénk egy kis pénzt keresni vele. A példa kedvéért érjen a kard 1 ezüstöt.

Két lehetőségünk van. Az első az, hogy elbattyoghatunk a legközelebbi árushoz és eladjuk neki. Ha ezt az opciót válasszuk, akkor azt az 1 ezüstöt kézhez is kapjuk azonnal. A másik lehetőség, hogy betesszük a Trading Postba. Sajnálatos módon a kardból annyira sok van már a piacon, hogy ha lehetne már lassan neked kéne fizetned, hogy átvegyék tőled ám az enyhe megkötés miatt, a minimum összeg amennyiért el lehet adni az 1 silver és 1 copper. Ennyiért található bent 20 db.

A második lehetőség tehát, hogy csatlakozol ahhoz a táborhoz, amelyik ennyiért kínálja a portékát. Csakhogy ahhoz, hogy egyáltalán felkerüljön az eladási listára a kard, betéti díjat kell fizetni. Legyen a példa kedvéért 10 copper. Ez azt jelenti, hogy még ha el is tudjuk adni a kardot, akkor is csak 91 coppert kapunk vissza. Azonban a Trading Post nem szeretet szolgálat. Az asurák, akik ezt üzemeltetik, tökéletes, csúnya és gonosz bankárok, ugyanis az eladási árból jutalékot vonnak le maguknak. Ha jól emlékszem, akkor a betéti díj és a jutalék összege az eladott áru értékének a 15%-a. Tehát az összes levonás után csak 86 copper nyereség fogja ütni a markunkat.

Nem csoda tehát, ha az emberek többsége inkább adja el árusnak a hasztalan holmikat, mint hogy feltegye a Trading Postra.

Ez ellen úgy tudunk a legjobban tenni, ha nem csatlakozunk a többi birkához, akik veszítenek a pénzükből, hanem inkább félretesszük termékünket és akkor tesszük fel, ha már kedvezőbbek a piaci viszonyok.

De hogyan is jutunk el a magas nyereségtől a vendor ár+1 copperig?

Ennek számtalan tényezője van. Sokan az event rendszer okozta túlzott loot mennyiség felhalmozódását tartják a felelősnek érte, mások esetleg a tényt, hogy használt felszerelésünket sokszor tovább adhatjuk, ha úgymond „kinőttük”.

Én viszont úgy gondolom, hogy mi magunk vagyunk ezért a felelősek. Ezzel pedig el is érkeztünk a következő nagy problémáig, amely a vendor+copper jelenséget előidézi.

Sokan ahelyett, hogy egy meghatározott értékért, amely mind a vásárlónak, mind az eladónak kedvező lenne, sokkal alacsonyabb áron helyezik be termékeiket. Az alapgondolat az lenne, hogy ha valaki x összegért árul valamit és mi x-y áron adjuk, akkor a mi termékünket előbb meg fogják venni. Ez így is van és ezzel nem is lenne probléma, ha csak egyszeri eset lenne. Sajnálatos módon a Trading Post úgy működik, hogy mindig a legalacsonyabb árat veszi figyelembe, ha valaki ugyanabból a termékből szeretne eladni. Ismételten egy példán keresztül vezetem le az érthetőség kedvéért.

Ezúttal nem bántottunk egy lényt sem, mivel felhagytunk a barbár életmóddal. Helyette kivágtunk egy fát, aminek az egyik ágán egy kis tasak volt elrejtve. Ebben a tasakban volt egy kristály, ami szép és csillogó. Tegyük fel, hogy 2 ezüstöt ér a kavics. Mivel ennél nagyobb nyereségre szeretnénk szert tenni, ezért úgy gondoljuk, hogy majd jól betesszük a TP-be és akkor sokat kaszálunk vele. A TP-n a legalacsonyabb eladási ár 3 ezüst 10 copper és ezen az áron 750 db van készleten. Ha mi is ezen az áron tesszük be, akkor meg kell várnunk, míg az a mennyiség elfogy, ami jelenleg is elérhető, s csak utána kerülhet sorra a mi termékünk. Mi azonban türelmetlenek vagyunk és MOST akarjuk a pénzt, ezért úgy gondoljuk, hogy még 3 ezüst 5 copperrel is megelégszünk. Be is tesszük ennyiért. Ekkor a party társunknak (már ha van olyan, aki szeretne velünk egy partyba lenni) is kiesik ugyan az a kavics. Ő is úgy gondolja, hogy hűű most meggazdagszik ebből és ő is áruba bocsájtja a követ. Neki már azt fogja alapból felkínálni a rendszer, hogy 3 ezüst 5 copperért tegye be. Azóta persze már eltelt egy kis idő, szóval mások is csatlakoztak ehhez az árhoz. Természetesen társunk sem buta, tudja ő, ha olcsóbbért teszi be, akkor előbb el tudja majd adni ezért ő már csak 3 ezüsttért fogja árulni.

Tisztán látszik, hogy ezzel a lépésünkkel, hogy 5 copperrel olcsóbban próbáltunk megszabadulni a kristálytól lejjebb vittük a kő piaci értékét. Ez azt fogja eredményezni, hogy akik eddig 3 ezüst 10 copperért árulták, valószínűleg nem tudják majd eladni ennyiért. Ha ez napok alatt zajlana le, nem lenne semmi gond, egy idő után mindenki alkalmazkodna az új árhoz és az lenne a megszokott. A probléma az, hogy ez a folyamat másodpercek alatt is le tud játszódni. Ami egyik percben ér 1 aranyat, az nem biztos, hogy 2 perc múlva is annyit fog érni. Ezen ingadozás miatt igaz, hogy sokan nyerhetnek abban a pillanatba, azonban nagyon sokan veszíthetnek is rajta, arról nem is beszélve, hogy teljesen elértéktelenedik az adott termék.

Erre talán az lenne a megoldás, hogy minden termékhez meghatároznának egy értéket, ami alatt nem lehet betenni ám mégis jobban megérné, mint vendornak eladni. Ezzel a lépéssel talán felpezsdülne valamennyire a kereskedelem.

A másik megoldás az, hogy ha egy terméknek van egy elfogadott értéke (ez abból látszik, hogy már több ezren ennyiért kínálják), akkor ne tegyük be 50 copperrel olcsóbban. Sok olyan esettel találkoztam, amikor valaminek 50 ezüst körül mozgott az értéke és volt egy „intelligens” játékos, aki betette 20 ezüsttért. Természetesen, a rendszer ezentúl ezt az összeget vette alapul és azok után, ha valaki betette 20 ezüsttért vagy olcsóbban kínálta, mivel általában nem jut eszébe senkinek sem utána nézni az eddigi árfolyamnak, mielőtt eladna valamit. Az ilyen lépések vezetnek ahhoz, hogy csökken a nyereség és az adott tárgy semmit sem fog érni napokon belül.

Kérdéses, hogy az ArenaNet be fog-e iktatni egy olyan mechanizmust, ami a minimál árakat meghatározza, viszont az egészen biztos, hogy mi magunk tehetünk azért, hogy a termék deflációt megakadályozzuk, hisz ne feledjük, a gazdaság globális ebben a játékban. Ha valaminek az árát elszúrjuk, akkor azt mindenki meg fogja érezni, nem csak néhány ember.

Advertisements
Kategóriák:Általános cikkek Címke: ,
  1. Mokány
    2012. szeptember 28. - 23:11

    Jó post. A végén az inflációt írd át deflációra, és teljesen korrekt lesz.

    • myrrdhinn
      2012. szeptember 28. - 23:29

      Javítva! Köszönöm szépen! :)

  2. erendil
    2012. szeptember 29. - 00:57

    de ez nagyon nem a playerken múlik hanem az arena-s srácokon mert az egymillió százalék ha valaki alacsonyan teszi be az árut azért is alá megyek hogy az enyémet vegyék meg ha 50 ezüst és én gyorsan akarok szabadul akkor beteszem 20 ezüstér, megtehetem?? megtehetem!! szal innentől kezdve nincs miről beszélni. magyarok vagyunk ha az én tehenem megdöglik dögöljön meg a szomszédé is

    • myrrdhinn
      2012. szeptember 29. - 11:21

      Pontosan ezért írtam a cikket! :D Ezzel a hozzá állással van baj :P

      • erendil
        2012. szeptember 29. - 15:32

        hehe de ezen emberi oldalról sosem fogsz változtatni:PXD

  3. Doggar Valas
    2012. szeptember 29. - 01:07

    szerintem meg az a baj, hogy sokan azt sem tudják, hogy müködik a Tp. egyszerüen csak bepakolják a dolgokat azon az áron amit a program felkinál nekik… Aztán hátha lesz valami alapon vár.

  4. Dehogynem
    2012. szeptember 29. - 06:52

    A gazdaság ténylegesen globális, vagy nagy régiók külön vannak (európa, ázsia, amerika)?

  5. kricsi80
    2012. szeptember 29. - 08:08

    Az emberek pénzt akarnak a cuccaikért, és lehetőleg gyorsan. Több pénzt akarnak, mint amit a vendornál kapnának valamiért, ezért teszik be a TPbe a cuccaikat. Mindenki mérlegel, hogy megéri-e sokat várni nagyobb haszonért, vagy kevesebbet kevesebbért. Viszont szerintem van egy gond (biztos több is), ez pedig a TPben a rendelés vagy foglalás leadásának lehetősége. Mivel valaki a TPn fel tud tenni valamit legnagyobb keresleti v legkisebb kínálati áron, ezért szinte azonnal összepárosítja a rendszer egy vevővel, és azonnal meg is kapja a pénzét. Nincs még egy minimális várakozási idő sem. (Ráadásul a keresleti ár még látszik is. Ha nem tudnánk, hogy valaki megveszi azonnal 2 silverért a cuccunkat, lehet, hogy alapból 5ért tennénk be)

    Ezzel a rendszerrel sikerült azt elérni, hogy a TP szempontjából szerintem többségben lévő átlagos játékos elkezdte olyan második vendorként használni a TP-t. Igazából a különbség annyi, hogy az egyik “vendornál ” drágább a cucc. Ezek a játékosok általában kisebb memnyiséget adnak el, a hasznuk amúgy se lenne sok, és mondjuk az egy óra játékkal kibányászott 37 silver ore áráért nem akarnak várni 3-4 napot +3c/darab haszonért, inkább beteszik azonnali áron. A sima vendorhoz képest így is nyertek, tehát már jól jártak.

    (Ebben az okfejtésben sokmknden nincs benne, pl azoksem, akik képesek a TP-n a sima vendorárnál roszabb üzletet kötni)

    • myrrdhinn
      2012. szeptember 29. - 11:31

      Ha elolvastad volna érthetően, akkor látnád, hogy az pont benne van :D

      Egyébként, azzal nincs semmi baj, hogy a buy orderereket lehet betenni és így olcsóbban juthatunk hozzá az áruhoz. Ezt a rendszert már számtalan más MMO is használta, méghozzá úgy, hogy remekül működött. Pl a Lineage 2 is ezen MMOk közé tartozott.

      Ha nem lehetne látni az árakat, akkor meg az lenne a probléma, hogy nem lehetne tudni, hogy egy-egy áru mennyit ér. Elég fura az a piac ahol nem tudjuk az árakat :D

      • kricsi80
        2012. szeptember 29. - 20:37

        én a saját okfejtésemre gondoltam, hogy abban nincsen benne pl a vendor+1c ;)

  6. erasmus
    2012. szeptember 29. - 08:19

    Szerintem még a lootal is gond van, vegyük pl a rúnákat amikhez ilyen olyan shardok crystalok stb. kellenek, azok sokkal ritkábban esnek mint pl egy olyan zöld cucc amiben olyan rúna van. Aztán a shard bent van 10s a rúna meg kerül 5sbe.

  7. 2012. szeptember 29. - 09:04

    Én ezt úgy próbálnám meg szabályozni, hogy a legalacsonyabb áron amin bent van a item már egy ideje, egy x időt vegyünk, annál alacsonyabb áron nem teheti be senki és előbb utóbb sorra fog kerülni az is ami bent van. Ezzel a rendszerrel is sok hiba lehet ,ki kell találni, hogyan működne a TP ezzel a megoldással mivel ez a piaci ár bárhogy nézzük mindig így fog működni.Az hogy cuccok esési %-át nerfelik akkor majd TP -ből kell megvenni a cuccokat crafthoz és craft húzáshoz–> nekem pl. nem éri meg felhúzni a craftot és amíg nem látom előnyét nem is költök +-ba rá. Én most úgy húzom, ami épp esik abból craftolok, és nem sietek vele absz. Amivel még a craftot fel lehetne dobni, ha újabb és jól kinézetű cuccokat is lehetne, még több skinnel, akkor lehet, hogy kicsit megungrana a craftolás. Bár a craftolt, kész tárgyak mennyiségével nincs problémám.

    • myrrdhinn
      2012. szeptember 29. - 11:33

      Ez egy egész jó javaslat :)

      Amúgy igen.. én sem fogom felhúzni a craftot. Amióta megtudtam, hogy “Máttyóhímzéses” pisztolyt és egyéb fegyvereket lehet gyártani vele, azóta elvesztettem teljesen a motivációmat :D

      • ZachElf
        2012. szeptember 29. - 14:17

        De ez csak a fegyverekre igaz :D Ruhákból jobbak vannak. Vagyis öm a 400as heavy armor az szép, a light az nem nagyon, szebb a kisebb szinten készített. Mediumból meg még nem láttam milyen a 400as.

      • myrrdhinn
        2012. szeptember 29. - 15:18

        Ruhákból nem kell jobb, mint ami most van :D Mármint, ezt a kinézetére értem. Nekem nagyon tetszik a HOM-os Light és a Heavy is, szóval lehet furán hangzik, de én az altjaimmal 1-80-ig azokba fogok valószínűleg járni :D

  8. Acheron
    2012. szeptember 29. - 09:05

    Az alávágás nem tudatlan emberek butasága, hanem a piac alapvető mechanizmusa. Ezt hívják úgy, hogy a kereslet-kínálat által megállapított ár. Persze van amikor csak néhány türelmetlen és “buta” ember csinálja, de akkor azt kell csinálni, amit WoWon is mindenki csinált, a túl alacsony áron berakott cuccokat kivásárolni, és a magasabb, bevett áron berakni. Vagyis cápázni.
    Ha az alacsonyabb ár tényleg csak “tévedés”, akkor le fogják cápázni és berakják a rendes áron. De ha mindenki alacsonyabb áron akarja eladni, akkor viszont tudomásul kell venni, hogy igenis annyit ér. Túl nagy a kínálat, nincs rá kereslet.
    Ami persze a GW2 loot rendszerét ismerve nem biztos hogy meglepő. Kicsit furcsa is nekem, hogy a GW2 játékosok úgy rácsodálkoznak erre a jelenségre, pedig aki azért kereskedett már más MMOkban, annak ez nem leglepő.

    Nézd meg az EVE onlinet. Ott van jól működő gazdaság.
    Nézd meg a WoW AH-t. Na ott már kezd megjelenni jópár furcsaság. Például az, hogy az alapanyag gyakran drágább, mint a kész termék. Miért?
    Azért, mert nincs hozzáadott érték. Hacsak nem nagyon nehezen beszerezhető a recept, akkor mindenkinek meglesz, aki egy kicsit is komolyan akar foglalkozni vele, és legyártani meg egy klikk és maximum egy perc. Ugyanez igaz az összes többi “user friendly” craft rendszerű MMOra.
    Nincs semmi hozzáadott érték a gyártásban, viszont az alapanyagból még több mindent lehet csinálni, mint az adott kész termékből, ergo nem csoda, hogy közel azonos az áruk, de gyakran az alapanyagé még magasabb.
    Miért nem jön elő ez EVE onlineban? Mert ott akár real time hetekbe kerülhet a gyártás, és a receptek (blueprintek) rendkívül drágák a termékhez képest, vagyis van tőkeigény is, stb. Ott nagyon is van hozzáadott érték.
    A hagyományos MMOkban viszont csak az alapanyagnak van értéke.

    És ez az, amit a GW2 loot rendszere megrengetett. Mert a WoWban ugyan van valamennyire dinamikus spawn, de egy népes szerveren főidőben a nyersanyag node-ok relative fixen ki vannak termelve, a termelés tehát a maximum közelében mozog, adva van, hogy naponta mennyi nyersanyag kerül a piacra.

    Nem szabad elfelejteni, hogy az egész közgazdaságtan és a kapitalizmus összes mechanizmusa arra a feltételre alapoz, hogy a kínálat kisebb, mint a kereslet! Az az alapja mindennek, hogy nem jut mindenkinek minden, és a piac úgy szabályozza be az árakat, hogy az emberek eldöntik, hogy a pénzüket – amiből nem tudnak mindent megvenni, amit szeretnének! – mire is költik el, mi mennyit ér meg egymáshoz képest számukra.

    Ha viszont igazából mindent be tud szerezni a játékosok nagy része, akkor az egész be se indul. Egy murvás úton állva a földről fölszedett kavicsokat árulni, nem nagy üzlet :)

    • Endrosz
      2012. szeptember 29. - 09:52

      Szia Acheron, rég láttalak! Ha játszol is GW2-t, és nem csak kommentelsz, akkor Világjáró (ékezetek) néven vegyél fel lécci, aztán dumáljunk. :)

    • myrrdhinn
      2012. szeptember 29. - 11:39

      A cikkben nem csak a nyersanyagokra gondoltam.
      Alapvetően amúgy igazad van és meg is lehetne lépni a cápázást, ahogy te is mondtad. A probléma ezzel az, hogy sokszor másodpercek alatt felugrik több száz betett holmira az az 1 amit sokkal olcsóbban pakoltak be. Utána pedig már nehéz megszabadulni az olcsóbb termékektől.

      Az, hogy esetleg 1-2 copperrel lejjeb megy az ár, az nem is akkora probléma, de amikor már 20-30 silverekkel, az már elég húzós tud lenni.

      Amúgy, valóban több mindennel van probléma, de ezen mi játékosok nem nagyon tudunk segíteni. Azzal tudunk csak amit mi tudunk megtenni :D

    • hopp
      2012. szeptember 29. - 22:03

      Itt nem az a fő probléma, hogy valaki berak valamit olcsóbban, hanem az, hogy onnantól csak az az ár fog látszani, és keresés nélkül nem fogod tudni, hogy az egy 1 copperes alávágás vagy egy 1 ezüstös. Innentől a legtöbb ember ezen az áron fogja berakni, és tartósan csökkenni fog az ár.

      A túlkínálattal kapcsolatban amúgy teljesen igazad van, a legnagyobb probléma nyilván a túlkínálat.

      • myrrdhinn
        2012. szeptember 29. - 23:44

        Teljesen jogos :)

  9. Pandora
    2012. szeptember 29. - 11:21

    Szerintem az is elég nagy probléma, hogy a TP globális, túl sokan adnak/vesznek egyszerre… persze a jobbik oldala az, hogy ha kell valami akkor szinte biztos, hogy találsz is belőle, de szerintem jobb lenne, ha max. 5-6 szerver lenne “összeköttetésben”. Úgy is lenne elég dolog a TP-ben és talán jobban lehetne kereskedni is. Gondolom Anet egyik célja az is volt, hogy egyes emberek ne gazdagodhassanak meg “cápázással”, pedig szerintem ez teljesen normális dolog, ha valaki túl olcsón ad be 1 cuccot, akkor másvalaki megveszi és eladja drágábban, ezáltal pénzt keresve…

    • 2012. szeptember 29. - 11:46

      Ha egyesek nagyon meggazdagodnának, márpedig ha csak 5-6 szerver lenne összeköttetésben akkor nagyon még többen meg tudnának gazdagodni az a pénz pedig nagy eséllyel menne a gold sellerekhez .

  10. hopp
    2012. szeptember 29. - 16:13

    Amikor feléledt a TP, utána fában utaztam nagy tételben (kb. 2-300ezer darabot adtam-vettem néhány nap alatt, először green wood logot, aztán amikor ott telítődött a piac, akkor átálltam green wood plankre). Nagyon sokszor kénytelen voltam kivásárolni 100-200darabot várható nyereség nélkül csak azért, hogy legalább a durva áresést megállítsam (ez inkább a green wood planknél volt jellemző, mert ott egyrészt magasabb is az ár, tehát van mozgástér, másrészt nincs másodpercenként több száz tranzakció, tehát van esély a zuhanás megállítására).

    Kb. 2 hete viszont már nem is cápázok, mert annyira beálltak az árak, hogy jobban megéri eventeket csinálni, és eladni mindent vendornak. Valamit csinálhatnának, mert a túlkínálat és a hülyék együttesen nagyon tönkretették a piacot.

  11. 2012. szeptember 29. - 16:30

    Ha jól tudom minden szerver TP-je egybe van véve, szerintem is ez okozhat gondot, szerintem max. 3 szerver vagy egy szerver legyen ahol a TP működik. Csak azért, hogy ne legyen ekkora túlkínálat.
    Természetesen az sem jó, ha a alapnayagok összessége többet ér mint a kész termék. Szóval meg kellene találni rá a megfelelő módszert, mert ez a teória, hogy a piac alakítja magát szarság, igenis bele kell szólni, szabályozni ahogy az államnak is napjainkban, és nem csak most, hanem régebben is kellett.

    • 2012. szeptember 29. - 17:37

      A piac hosszú ideig működött erőteljesebb (értsd: mai szabályozási mérték) beavatkozás nélkül, egyedül a Világválság szabott neki gátat.

  12. 2012. szeptember 29. - 20:14

    erendil :
    de ez nagyon nem a playerken múlik hanem az arena-s srácokon mert az egymillió százalék ha valaki alacsonyan teszi be az árut azért is alá megyek hogy az enyémet vegyék meg ha 50 ezüst és én gyorsan akarok szabadul akkor beteszem 20 ezüstér, megtehetem?? megtehetem!! szal innentől kezdve nincs miről beszélni. magyarok vagyunk ha az én tehenem megdöglik dögöljön meg a szomszédé is

    Azért ez nem magyar szokás:D mivel nem magyar játék, nem magyar TP, globális probléma.

  13. 2012. szeptember 29. - 20:23

    Az első probléma az ja, hogy sokan azért teszik be a cuccost, mert nincs hely, nem akarnak nyammogni ésatübbi. De van az a réteg aki vesz tiz akármilyen itemet amit venni akar, beteszi jóval áron alul, megvárja mig lemegy az ára, és aztán megveszi a lenyomott áron a stacknyi áruit, aztán vár ismét, amig visszatér az ár a “normál” árszintre. Mert igy is lehet manipulálni, annyi kell, hogy berakom simán a kis iron oret, kettőt mondjuk öt rézért, és várok, mit lát a nép, valaki ötért adja? oké, az értelmesebb vár, a kevésbé aláigér, és amit az aláigért azt a mi kis manupulátorunk megveszi, és ez még kis pénzzel van igy.

    Lehet most is kereskedni, persze. Kifarmoltam 250 Bag of Icy goodsot ez egy stack, megnéztem mi van ha eladom igy, kaptam volna hatvan ezüstöt a stackért, igy inkább kinyitogattam őket, a végén lett nyolcvan ezüstöm belőle, meg egy adag account boundos cucc. És ez a másik problem, sok cuccot, főleg recepteket raktak át account boundosra, igy sokan azért is rakják be kúltúrált leszek kakiért, mert számitanak arra, hogy a következő update után már nem lehet eladni az adott itemet. Ez volt annó a babbal, amit kis zsákban vehettél karma pontért, még bétában. Sokan megvették, kicsomizták és árulták úgy, jól lehetett vele keresni, már nem, mert boundos. És ezek a hidden updatek is nyomják a piacot.

    Ugyanakkor, érthető módón, még nem álltak be a dolgok, egyenlőre új a játék, sok az item, majd ülepszik, és akkor kezd majd beállni a piac. Várni kell, és felszedni mindent. Én bedarálom őket, mindig van nálam Salvage Kit, amit karmáért veszek, fehéreket egyből darálom, kéktől zöldig viszem forgeba. A többi marad. Ennyit lehet most tenni.

    • upuser
      2012. szeptember 30. - 12:07

      nekem van egy nagyon jo ” capazasi “modszerem de persze errol semmi tobbet nem szeretnek elarulni majd max kesobb ha kimerul ( bar eleg massziv szerencsere)

      • myrrdhinn
        2012. szeptember 30. - 12:31

        Nekem is van, de nem mindig jön be :)

      • upuser
        2012. szeptember 30. - 15:03

        aaaah azt is hasznalom neha de valoban nem mindig jon be AZ , bar eddig az is tobbszorosen profitalt szerencsere

  14. Mumee
    2012. október 1. - 14:43

    :)

  1. No trackbacks yet.

Itt és most várjuk a hozzászólásod!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: