Reklámok
Kezdőlap > Egyéb > Revolúció vagy evolúció? – 3. rész

Revolúció vagy evolúció? – 3. rész

2012. szeptember 13. Hozzászólás Go to comments

Folytatom és egyúttal befejezem korábban itt megkezdett, majd itt folytatott elemzésemet. A GW2-n kívűl még egy  említésre méltó címet szeretnék taglalni, mely a maga nemében páratlan remekmű, és ez nem más mint a…

Mass Effect

1. Jelentős, jól azonosítható változás: Igen. Véleményem szerint a Mass Effect az előző évtized legnagyobb és legambiciózusabb szerepjátékos projektje, amit elképesztő profizmussal vitt sikerre a Bioware. Már az a tény, hogy egy történetet három részen keresztül mesél el a készítő, egyedülálló, de a játékban szereplő karakterek mimikája, és a teljeskörű voice acting is egyértelműen megkülönbözteti más riválisoktól. Véleményem szerint hasonló minőségű történetet, ennyire érdekes karaktereket és ilyen szintű beleélést egy más RPG sem tudott elérni.

2. Iparági mérce lett-e: Nem. De csak azért nem, mert senki nem tudja ezt a szintet megütni, a Bioware legnagyobb riválisa saját maga (ahogy azt az SWTOR-ral láthattuk, ebben a játékban is amúgy a történetmesélés minősége a legkiemelkedőbb)

3. Új játékosbázist vonzott-e magához: Igen. Én úgy gondolom, hogy igen, sokan vannak akiket megrémisztett az Elder Scrolls sorozat óriási szabadságfoka, és a Mass Effect adta kvázi interaktív mozi és majdnem lineáris történet sokkal inkább kedvükre való volt. Hogy őszinte legyek a játékmenet nekem sem volt a szívem csücske, kb csak egyenesen kell menni, de a történet annyira páratlan, hogy levettem a nehézséget sztorimódra (=egy pisztollyal mentem kb végig) és csak hátradőltem:)

4. Sikeres-e a játék: Igen. Csak a harmadik rész négymillió példány fölött adott el és sejthető, hogy akik megvették a harmadik részt azok, valószínű nem ekkor kapcsolódtak be a történetbe.

5. Kiállta-e az idő próbáját: Igen.  Úgy gondolom főleg a történet az ami megmarad az emberek emlékezetében, a játékmenet nem igazán emlékezetes, de nem is az volt a lényeg.

És akkor térjünk rá fő alanyunkra, a GW2-re. Előre bocsátom, hogy ez nem egy komplett review lesz, azt majd valamikor máskor megejtjük, és nem is akarom a korábban felsorolt játékokhoz hasonlítani a GW2-t mivel nem ez volt a cél, viszont ugyanezen kérdéseket fogom feszegetni kicsit bővebben.

Guilds Wars 2

1. Jelentős, jól azonosítható változás: Nem. Véleményem szerint ez az a pont ahol a GW2 nem járt sikerrel.

Rengeteg újítás van benne, rengeteg dolgot átszabtak és a marketinggépezet is pörgött ezerrel, én mégis úgy vélem, hogy nem MMO rajongók számára egyszerűen nem érthető, hogy miben más a játék, de még jónéhány MMOs ismerősöm is kérdezgette, hogy akkor most mi is lesz más? Én pedig ekkor döbbentem rá, hogy nem tudom egy-két rövid mondatban tömören megfogalmazni azokat az elemeket, amelyek megkülönböztetik a többitől. Igen, vannak dinamikus eventek, személyes történet, stbstb, de ezek nehezen elmagyarázható és nehezen átérezhető újítások.

2. Iparági mérce lesz-e: Igen. Erre a legkönnyebb a válasz. Mostantól teljesen egyértelműen a GW2-t fogja másolni – de legalább ihletet meríteni – minden MMO készítő. Az elkövetkezendő időkben egyetlen MMO sem törhet mainstream sikerre a régi recept szerint. A GW2 után az emberek nem fognak visszamenni az oldschool grindbe, mégpedig azért nem, mert megmutatták, hogy lehet ezt máshogy is és ráadásul havidíj nélkül. Kíváncsi lennék hány MMO stúdióban zajlanak lázas áttervezési meetingek, de biztos nem egyben.

3. Új játékosbázist vonz-e magához: Igen. Eleinte talán nem, de ahogy terjed a játék híre, valószínű sok-sok casual játékos fog csatlakozni, mivel a GW2 tulajdonképpen egy casual játék, amellett hogy kedvez a sokat próbált veteránoknak is. Úgy gondolom hogy a leghardcoreabb arcoknak a GW2 nem lesz hosszútávú elfoglaltság, lesz egy réteg aki hamarosan visszamegy raidelni valahova máshova, de nagyon sokan lesznek, akiknek ez többé nem pálya.

4. Sikeres-e a játék: Igen. Nem sok konkrét számadat ismert még, leszámítva azt, hogy egymillióan vállalták be az elővásárlást. Ezen kívül ismert, hogy Európában mindehol topon van a játék, így annyi mindenképpen kijelenthető, hogy a GW2 siker, sőt, valószínűleg nagy siker, és mivel a Metacriticen jelenleg 92 ponton áll 28 reviewval, ez azt valószínűsíti, hogy őrült felfutás várható.

5. Kiállta-e az idő próbáját: Nem tudni.  (Nyilvánvalóan korai még).

Tehát visszatérve a fő kérdésre: A GW2 vajon evolúció vagy forradalom? Én úgy gondolom, hogy mindkettő, még ha ezzel csalódást is okozok. Evolúció, mivel a játékmenet csupa olyan elemet tartalmaz, amelyet valamilyen formában már láttunk máshol (Eventek = WAR PQ, WvW = DaOC,  Story = SWTOR). Ugyanakkor viszont forradalom, mivel a GW2 mindezt olyan köntösben és annyira egységes formában tálalja, ráadásul havidíj nélkül, hogy teljesen egyértelmű a műfajra gyakorolt forradalmi hatása: innentől kezdve többé a régi típusú MMO recepttel senki sem számíthat sikerre.

Reklámok
Kategóriák:Egyéb
  1. 2012. szeptember 13. - 09:20

    ” innentől kezdve többé a régi típusú MMO recepttel senki számíthat sikerre.”
    senki sem* számíthat sikerre.

    GW2 értékelésed első pontjához annyit tennék hozzá, hogy akkor ez nem is a játék hibája, hanem talán a fejlesztőké? Tényleg nehezen lehet ennél jobban elmagyarázni, nekem egyértelmű volt az elejétől fogva…

    • Poyick
      2012. szeptember 13. - 09:40

      Én a Gw2 első pontjában megfogalmazott problémát érzékeltetni próbálom először és utána azonosítani, amikor elmagyarázom valakinek a dolgokat.Mivel sokan látták a Gyűrűk Urát ráadásul fantasy ezért szoktam azt felhozni példának, hogy van egy alap szál (story quest) amiben a cél, hogy a gyűrűt beledobják a vulkánba, viszont miközben ezt teljesítik sok mással is szembe néznek, amik nem voltak betervezve, de a világ aktív (dinamikus eventek) sokszor egy dinamikus eventből kiindul a másik és így teljesen elkeveredhetsz akár az eredeti célodtól, de nem különösebben zavaró (szétszéled a csapat a filmben) és ezzel úgy nagyjából képet kapnak, hogy miről is beszélek :D

  2. Beny
    2012. szeptember 13. - 09:34

    A Guild Wars 2 1. pontjára kitérve részben egyetértek, de azért 2 mondatnál többet is lehet említeni. Azonban kitérek 1-2 dologra, hogy maga a Blizzard által alkotott MMO sem hozott jelentősen jól azonosítható változást. Rengeteg elem szerepelt az EverQuestben. Emlékszem mikor a vanília WoW-ban, hogy veterán EQ-sok röhögtek a WoW-osokon, hogy senki sem hallott a DKP-ról. Ugyanúgy ahogy GW2, a WoW is sok mindent átemelt a konkurenciából, azokat természetesen személyre szabva, annak hibáit és hátrányait minimalizálva.

    A Hardcore játékosok száma az elmúlt 7-8 év alatt brutálisan lecsökkent. Felnőtt egy generáció. Rengeteg ex-HC játékosnak ment rá a karrierje és esetleg társas élete még tizenéves korában, hogy jelentős példát tudjanak felmutatni, hogy ne kockulj több órát.

    WoW-ban klánvezérként is szerepeltem. Nem voltunk HC klán, teljesen kerültük azt a formulát. Voltak persze, olyan tagok akik azt akarták, mert olyan nagy HC playernek hitte magát. Sokan szenvednek fogalomzavarban, hogy az már HC játékosnak számít ha valaki minden este fent van raid időben és invelteti magát.

    A HC játékos wipesfest esetén nem lép le, illetve nem hibázhat, pl boss AOE effektekből kiáll, ha esetleg ezekre nem figyel, akkor repül ki a klánból, és nem fogják a wooden PC-t, mint magyarázat. Nem egy ilyen HC-nak gondolt playernek mondtam, hogy ha még egész elnéző lennék, még így is 10 guild kick-et harcolt volna ki, ha még elnézően is figyelem a HC követelményt. Ennyit a HC játékosokról.

    A játék biztos sikere: Egyre több MMO bukik meg amiatt, hogy nem játszanak vele a havidíj miatt. Sokkal több MMO sikert köszönthetnénk ha ezt a modellt űzik, amit a GW2 (esetleg egy WoW verő is felbukkant volna már). Ennek okából kifolyólag ez a játék egy nem havidíjas MMO minőségre vágyóknak, annyira szükséges lett egy ilyen játék kijövetele, mint egy falat kenyér.

  3. Prana
    2012. szeptember 13. - 10:29

    elgondolkodtam, vajon a GW2 hatása e, hogy Aion 4.0-ban az egyik új kaszt puskát és pisztolyt használ ^^^

    • andrysh
      2012. szeptember 13. - 13:09

      linkelned a videot kerlek?
      csak mert 2.0 korul is volt olyan video ahol a ranger ijpuskat hasznalt, de nem kerult ba a jatekba

      • Prana
        2012. szeptember 13. - 13:42

        http://www.facebook.com/DaevasReport

        már pár hete voltak pletykák hogy lesz egy új gunner class, most már screenshot is van róla, persze még nem hivatalos, de a képek alapján tuti benne lesz a 4.0-ban.

  4. chuckygwzik
    2012. szeptember 13. - 12:30

    Nagyon jó lett a trilógia, jó kis írás. Engem csak 1 dolog zavar, hogy a Gothic-ról szó sem esik még említés szintjén sem.
    Persze-persze nem lehet benne minden rpg, de ott volt a trilógia és a Risen 1-2 folytatás 11 évnyi jelenlét. A botrányos gothic 3 mizéria elég jól tükrözi milyen sikeres volt a game.

    Jowood bajban volt ki kellett adni a gothic 3-at. A fejlesztők hiába mondták még nincs kész, nem baj majd patchel megoldjátok. Lehúzták borzalmasan a gamétmert írtó bugos volt és optimalizálatlan akkoriban, mint a gw2 most. Nagyon durván ment a sírás rívás, hogy akkori gépeken miért akad miért csak annyi az fps. 30-60 seces mentés stb.

    A rajongótábor petíciót írt a Jowoodhoz, hagy nyúljanak bele a kódba megkapták, és a végén community patcheket adtak ki 1 kezeden nem számolod meg mennyit.
    Gothic 1 2001
    Gothic 2 + kieg 2003
    Gothic 3 2006

    Még az idén is adtak ki Community patch-et a gothic 3-hoz.

    2006-ban kenyértörésre ment a Piranha Bytes (fejlesztő) és Jowood (forgalmazó). Azóta jött folytatás. Adta továbbra is a Gothic érzést. Persze szerzői jogok blabla, lett a neve Risen 1 és 2. A gothic 4-et ne vegyük ide mert az már nem a gothic.

    Élő lélegző világ (2001), ahol a bányászok reggel keltek, ettek, mentek melózni, a boltok kocsmák kinyitottak, stb stb. Mesterek mellé szegődtél akik feladatok elvégzése után tanítottak, és nem holmi tapasztalati pontokat osztogattál, hanem megtanított használni 1 rövid bekezdésben többszöri tanulással mire mester lettél valamiből (számszeríj, kétkezes kard, vadászat, mágia stb). Oda kellett menni, meg kellett csinálni a feladatokat. Na és az még rpg volt ahol nem dob, arany itemet 1 mezei nyúl omg :S max a szőrét és a húsát szedted ki. Ha fegyver kellett leverted katonákról banditákról, vetted, vagy kovácsoltál. Ahol a kovácsolás kovácsolás volt, kalapáltad a vasat, fented a pengét stb. Megérdemelte volna az 1 bekezdést :)

    • bodaster
      2012. szeptember 13. - 12:51

      Lehet, de sajnos nekem elegge kimaradt ez.

  5. 2012. szeptember 13. - 13:57

    A véleménykifejtésekkel, az a gond, hogy mindenki próbálja viszonyítani valamihez. Legtöbbször olyan mmo-khoz, amikkel előzőleg játszott. Ez ebben a műfajban nem is baj. Mert Az embereknek többnyire csak 1 mmo játszására van szabadidejük, így csak egy győztes lehet, amire a haverokat toborozzuk. Ám azt is figyelembe kell venni, hogy nem feltétlenül kell keresni mindazt, ami a régiben megvolt. Ebben vannak más dolgok, ami a régiben nincs. Mégis felmerül a kérdés, nem jobb inkább, ha minél több minden van benne? Az előző receptet kiegészítjük több adalékkal. Érzem hogy a GW2 is megmozgat bennem valamit, de mégis erős kötődést érzek, az exemhez a wow-hoz… Komolyan mint egy volt barátnő. Már én érzem magam nem normálisnak. Természetesen ahhoz a részéhez amikor még nem kezdtek elfajulni a dolgok. Sokkal fantáziadúsabbnak tartom mint a GW2-őt. Szörnyek, itemek, fegyverek, fun cuccok, talán még a területek is. És mélységesen elszomorít, hogy számomra ezt a GW2 nem igazán adja vissza. Első nekifutásnak, azt mondom minden rendben van vele, mert mindenből találok benne valamit ami tetszik. Csak keveset! Pl. kevéslem, hogy nincs szervezett, group event. Az 5 fős dungeon-ökön kívül semmi. Az az 5 fő kevés! Egy jóval több főt követelő klán event célja, a guild összekalapácsolása is. egyáltalán nem látom a GW2-ben, hogy lenne valami összetartó erő, ami a klánokat, csapatokat, barátokat összehúzza,

    • 2012. szeptember 13. - 14:56

      Nem emlékszem pontosan, de wow első részél mikor megjelent, nem hinném hogy sokkal több minden volt benne, úgy rémlik, bár már nagyon régen volt. Én hiszem hogy mivel ez egy rész és 1x15rugó, így majd kiegekkel együtt biztos lesz újítás és ki tudja miket fognak hozni. Itemeket, armorokat én is kevésnek tartom, dungeonokig még nem jutottam, de biztos vagyok benne, hogy nem ez a vége.

      • vásárló
        2012. szeptember 13. - 18:24

        én is wow ról mentem átt gw2 re, 25. e óta folymatossan toltam és pár napja elkezdtem érezni hogy nem motivál a pvp, mert csak kinézetet kapok nem leszek erősebb, arról nem is beszélve hogy nekem elrontja a harc örömét a downed rendszer pvp-ben.

        Jó játék remek, de engem nem tud lekötni hosszútávra.
        Remélem ez javulni fog.
        Valamint a dungeon system nagyon kevés.
        Semmi normális group kereső rendszer.
        Instákban katarzis van többnyire (bár ez betudható a playereknek)

        Egyenlőre lehet vissza térek a jó öreg wow hoz, még ha ízléstelen pandás kieget is adnak ki legalább hosszútávon leköt.
        Persze a wow sem volt több pve terén kb megjelenéskor már ami a rendszert illeti. De jobban örültem volna ha ezeket a dolgokat az arena net is alkalmazza ami máshol már jól be vált.

    • 2012. szeptember 13. - 18:09

      :D Jó hasonlat ez a régi barátnő, én is ezt mondom, WoW, mint az első barátnő.:)

      Amikor abban a korban voltál (nálam egyetem), ebben fedezted fel az első élményeket, érzed, hogy elavult meg unod, már váltanál, de az újjal már nem olyan, megy a fejedben a hasonlítgatás. A régihez se mész vissza, mert a GW2 mennyivel jobban pörög, halál unalmas a régi, de nincs meg az újban az a hatalmas rácsodálkozás, egyszerűen tudod mit vársz, és az is történik. A megvalósítás tökéletes, de nem a GW2-ben voltál először dungeonben és nem itt kaptál először döntésfüggő questeket.

      A GW2 nagyon jó játék lesz, ha van most olyan generáció akinek ez az első élménye, és van ideje vele játszani, új haverokat gyűjteni. Az “öregek” már csak nyomkodják, meg kitölti kb a szabaidejük egy kisebb részét, elvarázsol kicsit, ha már játszol, de meg tudod állni, hogy ne lépj be pár napig. Szerintem pont ezért nem lett havidíjas és lett ennyire casual és ez egy jó húzás, meglátjuk hogy jön be:) A WvW a nagy újdonság sokaknak szerintem, ha nagy bandákkal megindulnak a csaták..

  6. Lyca
    2012. szeptember 13. - 15:11

    A Mass Effect az elmúlt 10 év egyik best játéka nálam is de nem említeném egy lapon egy mmo-val , mint te is mondtad a lényege a story míg az mmo-k millió másról is szólhatnak és a story csak egyike azoknak ami miatt ennyire népszerű lett ez a műfaj. Gondolok itt azokra akik a verseny miatt kezdenek el minden mmo-t vagy a gyűjtögetés megszállottai és pénzt vagy mattsot gyűjtenek orba-szájba, vkinek a karaktere öltöztetése gearelődése a lényeg míg megint mások a PVP vagy a PVE megszállottai és még rengeteg mindennel lehet példálózni.

    Szerintem a GW2 sok mindenben próbált újat mutatni és pl a questek és a dinamikus eventekkel ez sikerült is. Amiket nem értek és nem fér a fejembe hogy WvWben miért kell minden meghalásnál a pálya túloldaláról futni és hogy az Spvpben szerzett geart miért nem lehet normálisan megszerezni és kimenni vele a misten kívülre.

    + a ME trilógiából magasan az első rész viszi a pálmát, a második nagyon is a 3. rész-re való felkészülés / csapat építés, a 3. rész is iszonyat jó az utolsó 15 percig ahol a rengeteg döntés amit eddig hoztál és ami miatt az egész story olyan nagyon jó volt és szerteágazott az abban végződött, hogy van 3 db lehetőséged amik kb ugyon azzal végződnek , félre értés ne essék nem happy endet akarok csak jó lett volna ,hogy ha mondjuk kicsit is befolyásolták volna a végkifejletet a döntéseim… esetleg más intrót adtak volna a különböző storyk és nem csak átszineztek volna pár effectet az endingben :( kicsit meggyalázták a végével az a játékot inkább adták volna ki később egy évvel.

    • bodaster
      2012. szeptember 13. - 16:29

      Jaja, egyetertek mindenben, bar az extended cuttal azert javitottak a bizonyitvanyon

  7. 2012. szeptember 13. - 16:32

    Mass Effect-el egyet értek, kitűnő játék.
    Egyetlen igazi problémám van vele: Túl korlátozott. Egyelőre.
    Egy igazi Mass Effect TPS MMO, vagy akár SP kalandjáték is lehetne belőle.
    A lényeg, hogy azt a gigantikus méretű lehetőséget ki is használják, és megalkossák a 21. század Star Wars-át. (Nem hagyhattam ki! :D)
    Viszont, a döntéshozatalok túl rövidre szabottak szerintem. Jó lenne, ha nem csak a karakter ismeretére alapozna, hanem lehetne logikus kérdéseket is feltenni, ha látod, hogy nem tetszik neki amit akarsz.

    Egyébként a GW2 is lehet hardcore játék, de ehez a játékosoknak is fejlődnie kell.
    Meg kell érteniük, hogy nem az összegrindelt hipertáp cuccoktól lesznek jók, hanem a kitűnő kezeléstől és összejátszástól.
    … Erősen azon vagyok, hogy erre példát állítsak. :)

    • Arijuen
      2012. szeptember 13. - 17:48

      Neked megvan már fav thief builded? És ha igen beszélünk róla?:)

      • 2012. szeptember 14. - 12:33

        Nem játszok Thief-el még, mert ratyi.

      • Shantey
        2012. szeptember 17. - 15:13

        Akkor mivel tolod? Komolyan érdekelne.

  8. pepe
    2012. szeptember 17. - 14:18

    Neverwinter Nights részei, kiegészítői, pálya-modultervező szabadsága – említsük meg.

  9. Kendalh
    2012. szeptember 19. - 17:01

    Eloszor is grat a cikkhez. Teljesen letjogosult a tema felvetes, jok a szempontok es szerintem jo az analizis is!

    Masodszor is Wall of Text – es csak szemelyes velemeny, a pocskondiazas teljes zarojelbe tetelevel. Inkabb csak egy masik szempontot, elmenyt szeretnek felvazolni, ami talan segit atlendulni a kezdeti hype-n es a maga naturalis valojaban ertekelni a jatekot.

    Harmadszor is – /me nem WoW fanboy, sem TSW, sem barmi egyeb. Tobb mint egy eve nem WoW, volt pici SWTOR es TSW. En a magam reszerol az MMO-nak kikialtot csodakban nem hiszek, mert azok mar nem MMO-k (de ez majd ugyis kiderul lentebb)

    Negyedszer – GW2 – 3 het alatt pre-purchase-bol sold account lett. :/

    Nyilvan kimaradtak jatekok – en szemely szerint az EvE 2003-as debutalasat hianyolom, ami az EQ utan az elso erdemi MMO – bar inkabb strategy based mint action based. Ez a maga nemeben meg maig forradalmi. A learning (“talent”) rendszer szerintem maig az egyik legjobb ujitas, mert nem a grindre epul. Kiallta az ido probajat, sok uj jatekost vonzot (es meg vonz mais) es bar iparagi merce nem lett, mindenkeppen egy meghatarozo uj reteget vontak be az MMO vilagaba.

    Mint azt nehany korabbi hozzaszolo is megjegyezte – a varazs kimaradt szamomra. A design, a grafika, a motor, a hangulat tokeletes.
    Ami miatt sold account lett – a AV elmenyeken tulmenoen nem adott nekem semmit a jatek. Es ama bizonyos pont az I-n, a teljesen faceroll tipusu fight mechanizmus (tudom, biztos rosszul hasznalom a dodge es egyeb kepessegeket, de ld. kesobb)

    I) Revolucio? avagy forradalmi ujitasok
    Amit ezel kapcsolatbanszokas emlegetni, a fight mechanizmus, a havi dij eltorlese + kulso szponzoracio + multi guild system + WvWvW + Tank/healer/dps eltorlese + automata party invite (gyak.) (es meg bizto sok minden mast is, whatever)

    1) A fight mechanizmus nem uj – dodge mar TSW-ben is jelen van, es szvsz sokkal kevesbe is rombolja a fight dinamikajat

    2) havi dij eltorlese – lenyegeben ez sem uj – tucatnyi MMO lett F2P egy ido utan. A kulonbseg itt annyi, hogy egybol erre a rendszerre tertek ra. Ez szerintem kevesse forradalmi MMO ujitasnak tudhato be, mint egy racionalis uzleti dontesnek. Nem egy pelda van arra, hogy a kezdeti hype utan az MMO-k nem tudjak megtartani a jatekos bazist; marpedig az egyre csokkeno elofizetoi szam, nem csak a reszvenyesek szemet szurja, de bizony onbeteljesito jelleggel egy lefele ivelo spiralra allitja a jatek reputaciojat (SWTOR remek pelda).
    Szvsz. nagyon ugyes huzas, ennek a kikuszobolese! Igy majd csak a kezdeti hype utan, sorra csorgo ujabb es ujabb eladasokat kell majd kulonbozo jelentesekben szova tenni – ami csak pozitivan noveli a jatek azsiojat.

    3) kulso szponzoracio -> emlekeim szerint ilyen is van mar a TSW-ben; ennek ellenere a havi dij eltorlese a fix koltsegek fedezeset (a tovabbi fejlesztesekrol ne is beszeljunk) veszelyezteti. Szerintem boven lennenek meg itt otletek (loyalty pontok? – vegy valamit –> kapsz erte Z mennyisegu arkedvezmenyt X es Y termekekre, amelyet az adott orszag disztributora hitelesit), de fogjuk ra, hogy ebben van nemi fantazia is; lehetoseg meg plane. Jo pont = kezdemenyezes.

    4) multi guild system –> ez szerintem nagyon jol hangzik, de en ez alatt a par het alatt eleg keves “kenyszerito erot” lattam, ami az embereket arra osztonozne, hogy kozossegeket alkossanak. Mivel az osszes group event gyakorlatilag random generalodik a kornyezetedben levo emberebol – ergo folyamatos PUG megy.
    Nyilvan mehettek elore invelt csapatokkal – de ez (es ez tudom nem reprezentativ) altalaban 4-6 foben maximalizalodik. Az szinte mindegy, hogy alapbol egy partyban vagytok-e, a zone based questek (Warhammer?) ugyis gyakorlatilag 1 partyba rak mindenkivel, aki ott van.

    5) Tank/healer/dps eltorlese –> ez vitathatalan ujitasnak latom. Aztan, hogy ez eletkepes megoldas es megallja-e a helyet hosszutavon.. Szerintem nem; A fightokat alapvetoen PvE es PvP jellegure osztanam.
    PvE –> ok elmegy; itt lenyegeben annyit jelent, hogy mindenkinek van egy ugyanolyan defenziv kepessege, valamint hogy nem hisztizik a healer, hogy nem tud megolni egy mobot (hozzateszem guardiannel dog unalom barmit megolni igy is, tehat sokkal nem jutottal elorebb)
    PvP –> az sPVP talan kulon kategoria, es ott nem is vitatkoznek a dolgokkal. Szerintem az egyetlen resze a jateknak, ahol eletkepes lehet hosszutavon.
    A WvWvW..

    6) WvWvW –> az alapotlet szerintem remek. Legyen celja a harcnak – legyen hosszu a harc es legyen nehez. Azonban itt erzem azt, hogy a jatek mechanizmusa eletkeptelenne teszi.
    Ha kevesen mentek – akkor a random hordak, egyszeruen a nagyszamok torvenye szerint szetszednek.
    Ha sokan mentek, akkor gyakorlatilag minden fight egy totalis faceroll-ba megy at; mert azt ne magyarazza meg nekem senki, hogy 40 PUG-gal koordinalod, hogy ki, mikor, milyen combo field-et tesz le, es arra te hogyan reagalsz. Mindezt ebben a 2-5 mp-es intervallumban. De meg 10/20/40/9999 premade-el sem. Es kivaltkep igaz ez a melee professionokre. (charge in – aoe, dodge, def ability, aoe, dodge, escape – es kozben imadkozol, hogy eppen jol jojjon az osszes combo field, finisher es az ellenfel is eppen mast usson).

    7) automata party inv –> es bar nem kerulsz partyba, gyakorlatilag megis. Meg kevesebb az inger, hogy kommunikalj, egyutt dolgozz, a masikra tamaszkodj. Nem egyszer ment el mellettem ember, mikozben downedben vartam, hogy menjen fel a HP-m. O fat vagott.
    Az MMO az MASSIVE MULTIPLAY –> marpedig ezek inkabb egy szep single play vilagot ideznek egy csomo random modon rohangalo NPC-vel (akiket kivetelesen jatekosok iranyitanak).

    II) Iparagi merce lesz-e? – pont annyira mint az osszes ezt megelozo MMO. Nyilvan lesznek utodok, akik atemelnek dolgokat, megprobalnak szemleletet valtani bizonyos kerdesekben.
    Es lassuk be – boven van meg otlet, amit nem lattunk sehol sem.
    Igen, iparagi merce lesz – mert az elofizeteses rendszer eltorlesevel, gyakorlatilag nyomon kovethetetlen lesz az aktiv jatekos allomany. Vagyis egy olyan sikersztorirol beszelhetunk, ami csak nohet!

    III) uj jatekos bazist vonz-e? Igen, megint csak, a havidij eltorlese eleg biztonsag erzetet ad szinte mindenkinek, hogy egy egyszeri beruhazast vallaljon, valami ujnak a kiprobalasara (szinte tuti, hogy pl.: az alapvetoen FPS-orientalt jatekosok sokkal nagyobb %-a nezi meg a GW2-t, mint az SWTOR-t, AIONt, Tera-t, WoW-ot, vagy akarmi mast)

    ……

    Szamomra a jatek bukas – mert nem tudta alapvetoen athidalni az osszes MMO-t erinto problemakat. Nem tudja visszaadni a kozosseg, a csapatmunka, a kuzdelem es siker erzetet, elmenyet. (bar biztos mindenki mast keres – nekem ettol MMO)
    Es -bar ne legyen igazam es legyen 2M+ boldog jatekos- tartok tole, hogy ez elobb utobb kiut az aktiv jatekosok szamara is.

    A menedzsmentnek meg egy bazi nagy 5* – mert egy “egyszeru” dontessel szvsz 1-2 evre stabilizaltak magukat a piacon.

    De.. mint mondtam – kivanom, hogy mindenki talalja meg a maga elvezetet a jatekban! Rafer az orszagra (vilagra) egy-ket picit boldogabb ember!

    udv,
    Kendalh

  1. No trackbacks yet.

Itt és most várjuk a hozzászólásod!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: