Reklámok
Kezdőlap > Egyéb > Revolúció vagy evolúció? – 1. rész

Revolúció vagy evolúció? – 1. rész

2012. szeptember 4. Hozzászólás Go to comments

Hosszú-hosszú ideje töröm a fejem hogy vajon a GW2 forradalmi játék-e vagy sem. Természetesen számtalan ember vágja rá erre hogy “igen, persze”, de a dolog csak nem hagyott nyugodni. Sokan egyenesen árulót kiáltanak, ha nem állok egyenes derékkal és blendamed reklám mosollyal a kórusban nem süvöltöm, hogy “Guild Wars 2, Viva La Revolución”, bár szerencsére még falhoz senki nem akart állítani (vagy ha igen, nem sikerült:).

Szóval azt hogy a GW2 kiállja-e az idő próbáját azt nem más fogja megmondani, mint a….hmmm…izé…az idő (frappáns, ugye)! De csak nem ment ki a fejemből a kérdés, és a szerkesztőtársakkal való beszélgetés során tovább árnyalódott az addig is bizonytalan véleményem, így arra jutottam hogy alaposabban megrágom ezt a kérdést. Kétrészes (de az is lehet hogy három lesz:) cikkemben megpróbálom definiálni az én szótáramban mit jelent a forradalom, megpróbálom áttekinteni, hogy milyen példák állnak előttünk a múltból forradalmi újításokra, majd átgondolom hogy a GW2 vajon forradalminak nevezhető-e.

Mi is a forradalom?

Kezdjük talán ezzel, mert erre fogok a későbbiekben hivatkozni. Mit tartok én forradalminak.

1. Az játék nyilvánvaló és laikus szemmel is letagadhatatlan nagy változást hoz, amely korábban nem létezett az adott műfajban. A hangsúly itt a “látható” és “nagy” kifejezéseken van.

2. A játékban alkalmazott megoldások alapvető mércévé válnak, és a későbbiekben részben vagy egészben elvárás lesz az utána következő játékokban, azaz egy játék sem lehet ezután sikeres enélkül a recept nélkül, hacsak fel nem talál valami radikálisan újat.

3. Olyan nagyhatású az újítás, hogy egészen új játékosbázist képes magához vonzani, azaz nem csak a műfajt kedvelő embereket szólítja meg, hanem azon túli, a stílussal eddig semleges szemléletű illetve neadjisten előítéletekkel rendelkező  játékoskat is.

4. A játék és ezzel együtt az újítások el is jutnak a célközönséghez, azaz úgymond sikeres lesz, ezáltal nagyobb hatást gyakorol. Ez nem életbevágó, rengeteg kult klasszik van, amely csak kevesekhez jutottak el, és végül mégis elfoglalja megérdemelt helyét a történelemben, de a siker egyfajta önigazolás is: minél sikeresebb a game, annál többen emlékeznek rá.

5. Kiallta-e az idő próbáját.

Nem szükséges hogy minden feltétel teljesüljön, de minél több megvan ezek közül, annál nagyobb biztonsággal jelenthetjük be a forradalmat. Az alábbiakban ezen szempontrendszer alapján értékelek ki néhány nagyhatású játékot, majd végül a GW2-t is.

Néhány példa a múltból

A következőkben néhány single player RPG-t fogok szemügyre venni, egész egyszerűen azért mert ezt a műfajt követem a legszorosabban gyerekkorom óta. Őszintén szólva az MMO-kban kevéssé vagyok otthon, WoW-al pl sosem játszottam (bár mindig követtem a sajtón keresztül a történéseket) így tehát nem is érzem magam szakértőnek, valamint az MMOs részt Endrosz remek cikkében már amúgy is kivesézte.

Hangsúlyozom, hogy semmiképpen sem akarom az offline RPGk történelmét részletesen bemutatni, így tehát rengeteg kimaradó is lesz, amik hoztak valami újítást (Ultima, Fallout, Darklands, Gothic) és olyanok is amik próbálkoztak, de látványosan buktak (SSI Dark Sun, Dark Sun 2, Menzoberranzan). Szigorúan szubjektív lista következik fiatalkoromból mai szemmel.

Eye of the Beholder (1990)

1. Jelentős, jól azonosítható változás: IgenA korábbi sikerjátékok (Bard’s Tale (1985), Pools of Radiance (1988)) után teljesen újfajta rendszerrel érkezett a trónkövetelő, a korábbi taktikai harcot real time mozgás és real time harcrendszer cserélte fel, a grafika pedig óriásit fejlődött a korábbiakhoz képest. Ugyanakkor a játékmenet, a szerepjáték és a harcrendszer tulajdonképpen butítva lett a korábbiakhoz képest (erről majd később, van hogy erre van szükség)

2. Iparági mérce lett-e: NemValójában igent is írhattam volna ide, de az igazság az hogy ez a játék egyfajta átmenet volt a taktikai RPG-k és az FPS/TPS típusú szerepjátékok között, és míg voltak követők (Might & Magic 3-5), valójában evolúciós lépésnek tekinthető.

3. Új játékosbázist vonzott-e magához: Igen

4. Sikeres-e a játék: IgenA maga korában óriási siker lett és két folytatást is megért.

5. Kiállta-e az idő próbáját: Nem. Lásd a korábban leírtakat az átmenetről.

Ultima Underworld (1992)

1. Jelentős, jól azonosítható változás: IgenKimondhatjuk hogy ez a játék megelőzte a korát. Ez volt az első igazi folytonos 3D mozgással és környezettel megáldott RPG, ahol a csatában jelentősége volt hogy melyik testrészre célzol. Emellett ebben a játékban jelent meg először a beépített térkép, amire még ráadásul jegyzetelni lehetett. Mindezt megfejelték földalatti helyszinekkel, lakosokkal, kvázi részletes világgal. Tulajdonképpen ez a játék tekinthető az Elder Scrolls sorozat spirituális elődjének.  Sajnos elég sok bug volt benne, és itt érdemes egy pillanatra felidézni, hogy 1992-ben nem úgy mentek a dolgok, hogy egy patchben gyorsan kijavították a hibát. Akkoriban ha nem a javított verziód volt egy játékból, akkor bizony te így jártál. Jómagam sem tudtam befejezni ezt a gamet, de ez nem von le az emlékek szépségéből (bár akkor kivoltam:)

2. Iparági mérce lett-e: IgenFentebb leírtak jó része ma már alapnak számít, a hatás pedig a mai napig érezhető.

3. Új játékosbázist vonzott-e magához: Nem. A sok újítás valószínű kicsit túlszaladt a korán, és nem volt könnyű új tömegeket megszólítani. Eleinte az eladások sem voltak túl fényesek, és kezdetben bukásnak tűnt a játék…

4. Sikeres-e a játék: Igen (és nem).  …azonban ez, ahogy haladt előre az idő, megváltozott, szájról szájra járt a játék híre, és végül lassan, de komoly eladott számok jöttek össze, és manapság is előkelő helyeken szerepel az all-time listákon.

5. Kiállta-e az idő próbáját: IgenKomoly újítások amik máig éreztetik hatásukat, joggal vonult be a történelembe.

Folytatása következik…

Reklámok
Kategóriák:Egyéb
  1. SaGaIn
    2012. szeptember 4. - 15:17

    Mikor jön a következő cikk rész? Mert lehett volna hoszabb is… Amúgy eddig egyeteértek.

    • bodaster
      2012. szeptember 4. - 15:36

      Pentek kornyekere tervezem megirni. Igy kisebb falatokban nekem menedzselhetobb.

  2. 2012. szeptember 4. - 15:21

    Érdekes cikk. Viszont a Guild Wars 2 sosem volt forradalminak szánva, és az elvetemült fanboyokat leszámítva nem is várta senki annak. Csupán csavart egyet a megszokott formulán, és új köntösben tálalta. Azt viszont meglehetősen jól.

  3. Prana
    2012. szeptember 4. - 16:15

    Ez igaz, a “forradalmi” szót nem használták, ők a valaha készült legjobb MMORPG-t akarták létrehozni. Ez szó szerinti idézet Mike O’Brien design manifestójából. Egyébként ha annak tükrében vizsgáljuk a GW2-t, hogy mit teljesítettek a 2010 áprilisi design manifestóból (http://www.arena.net/blog/guild-wars-2-design-manifesto), akkor azt kell ismernem hogy jó munkát végeztek.

    Apropó, ki kell majd próbálnom, mi történik ha az ellenség közé dobok egy befőttesüvegnyi méhecskét, láttam árulni valamelyik karma árusnál. :)

    • bodaster
      2012. szeptember 4. - 16:34

      Valo igaz hogy ok nem hasznaltak, de megtettek helyettuk a fanok. Talan tulzasokba is estek, mindenesetre a blogoszferaban mar joideje ez a buzzword.

    • Messen
      2012. szeptember 4. - 17:09

      Abban szerintem mindenki egyetért, hogy a GW2 olyan elemekből épül fel, amiket már valaki kitalált, jól kipróbált technikák, stb. Az viszont kiemeli a tömegből, ahogyan ezeket az elemeket vegyíti, és ahogy az “általános elfogadott” (khmmwowklónkhmmm) kötéseket megszüntetti. Pontosabban csak látszólag vették le a kötéseket, de erről lehetne simán egy egész cikket is írni ;)

    • Manioka
      2012. szeptember 4. - 19:38

      Én hógolyóval dobáltam a rénszarvasokat nornföldön. :D Nem lehet megunni…

      • Manioka
        2012. szeptember 4. - 19:40

        Bocs, ezt Prana hozzászólásához akartam írni. :)

  4. Tillana
    2012. szeptember 4. - 16:28

    Két nagy kedvencem… az UUW2 most is fent van gépemen. :)

  5. HiresAli
    2012. szeptember 4. - 16:41

    Az Eye of the Beholder egy gyenge mása a Dungeon Masternek ami az AD&D alapjának számít.

    • Messen
      2012. szeptember 4. - 17:17

      Az AD&D egy pen & paper szerepjáték volt, aminek az “alapja” a D&D volt. A Dungeon Master (gyerekkorom sok-sok óráját töltöttem vele, ahelyett, hogy fociztam volna :D ) azzal tűnt ki, hogy pont nem az AD&D rendszert használta. Legalábbis nem teljesen. És milyen jól csinálta! Azóta sem sokszor láttam olyan mágiarendszert, mint abban *sadface*

      • Tillana
        2012. szeptember 4. - 21:25

        Üdv. Mess Mester! Jó újra olvasni soraid… :)

    • 2012. szeptember 5. - 08:51

      HiresAli :
      Az Eye of the Beholder egy gyenge mása a Dungeon Masternek ami az AD&D alapjának számít.

      AD&D Player’s Handbook megjelenése: 1978
      Dungeon Master megjelenése: 1987
      Ahhoz képest, hogy az alapjának számít, alig 9 évvel azután jelent meg… :)

  6. 2012. szeptember 4. - 18:47

    Forradalminak jelenleg nem neveznem, bar a pve resze erezhetoen ujgeneracios es messze maga moge utasitja az osszes jelenleg piacon levo mmo-t.
    Ellenben a pvp-t meg csiszolniuk kell. Nem tudom a WvWvW mikor lesz valoban elvezheto, mert manapsag amikor a szervereken mar 10k fole megy a jatekosok szama egy valoban world pvp-t nem nagyon lehet elvezhetoen talalni plane nem 3 szervernyi emberrel. A spvp alakul bar nalam eleg kemeny csorba, hogy jelenleg nem letezik join as group funkcio, ha abarataimmal akarok bohockodni a tournament az egyetlen opcio. Fura. Masfelol 3an bementunk spvpbe nem rakott mellenk senkit ez igy kicsit erdekes volt… Duel lehetoseg nagyon kellene, (bar ez reszben megoldodott a 0/14es bg joinnal) es a WvWvW-t szerintem at kellene kicsit gondolni. Lasd Aionban sem volt eppen kezelheto az ostrom pvp, ellenben pl a protal nyiogatos ellenfelhez atcampelos pvp iszonyat hangulatos volt.
    Szoval ha vegre eljutunk odaig, hogy az olyan alapfunkciok mint az AH a Guild chat mukodni fognak (AH most megy remelem mar meg is marad) es a pvpt kicsit helyrerakjak (join as groupot a nepnek) raknak be duelt, valamint szerintem inspect is kellemes lenne akkor elmondhatjuk hogy igen ilyennek kell lennie egy mmo-nak 2012ben.

    • Inver
      2012. szeptember 4. - 19:33

      Inspect? Mit inspectelnel? Ezt nem ertem. A Duel nekem is hianyzik, az tenyleg lehetne. Probalgattam magam free PvP-n, amig nem lesz rendes csopim, addig hot joinnal nem erölködöm, semmi taktika, megy mindenki, nem nagy elmeny volt. De amugy tetszik amit olvastam, probaltam. A WvW-t meg nem probaltam, lehet bele is allok kicsit a tesztelesebe.

      • Rohár
        2012. szeptember 4. - 21:56

        Inspect arra való más mmorpg-kben hogy megnézhesd a másik ember ruháit felszerelését traitjét ha a közelében vagy és jobbklikkelsz rá.

      • Vad Kan
        2012. szeptember 4. - 23:49

        engem pvp kikészít. pálya közepén állnak az emberek és ütik egymást amég maximum 1 emberrel próbálok foglalni is, mivel ez lenne a lényege. a másik opció meg tényleg a kergetőzés. pedig én nagy pvp rajongó vagyok és hosszútávon csak az érdekel. pedig már lassan 10es szintű vagyok pvp-ben szóval jó pár körön már túl vagyok

  7. Kirlog
    2012. szeptember 4. - 19:36

    Én nem gondolkodok ilyeneken. Engem csak az érdekel,hogy engem lekössön a játék. És meg kell, hogy mondjam elég jóra sikeredett. Az, hogy most valaki forradalmian újnak, vagy nem újnak titulálja semmit nem változtat a tényen, hogy egy jó játék (szerintem), ami megéri a pénzét. Főleg, hogy nincs havi díja.

    A cikkhez meg annyit, hogy elég érdekes, és kíváncsian várom a folytatást. :)

  8. Grom Hells Cream
    2012. szeptember 4. - 19:41

    Engem inkáb az zavar hogy PvP-ben nem játszhatok mindig a kedvenc pályákon, mindig bedob olyanra is amit nem szeretek és ezen nem lehet változtatni… nem kereshetek körönként olyan pvp szervert amin az a pálya megy

  9. Phelion
    2012. szeptember 4. - 20:07

    Ha úgy veszed, hogy más single játékok ugyanennyibe kerülnek megjelenéskor (pl. prince of persia, assasins creed, stb..) ezeket a játékokat egy hét alatt végigjátszod mind a 10 fokozaton, és utána félrerakod. Most ugyanezért az összegért kaptál egy olyan játékot, amiben, ha esetleg (neadjisten) elfogy a tartalom(én ettől félek a legjobban), és már nem tudsz mit csinálni benne, akkor is hónapokig, akár évekig is leköt, mert szerintem nincs az az ember aki az összes classt és kasztot ki tudja próbálni az összes personal storyval :D Tehát röviden az ára egyenértékű egy olyan játékkal amit 1 hét alatt megunsz, viszont, amit kapsz érte az ennél jóval több, még akkor is ha ez esetleg kevesebb mint más MMO-k ban (nem a színvonal hanem a progress).

    • 2012. szeptember 5. - 09:47

      A kiegészítőkről ne is beszéljünk, amik jönni fognak :)) bár tény hogy az új árat is jelent.

  10. Z4
    2012. szeptember 4. - 20:45

    Ha forradalmi, hogy nem megy játék elején az ah, nem lehet altnak mail-t küldeni, ezreket tiltanak ki mert eladják amit főztek vagy vásárolnak egy vendortól, ingame mailek tűnnek el, rl pénzért vásárolt gem nem érkezik meg vagy duplán fizeted ki, 6 nap után nem válaszol a support, sőt nincs is rendes support fórum, csak twitter meg ilyen hipszter baromságok, nincs outdoor pvp, se duel… akkor igen, a gw2 forradalmi.

    • Kirlog
      2012. szeptember 4. - 21:09

      Igen, mert minden játék tökéletes amikor kijön csak ez nem. Diablo 3-ban is benne volt minden egyből ah, meg minden.

      • Rohár
        2012. szeptember 4. - 21:58

        nekem 2 petem tűnt el amit trading postra pakoltam fel (az még akkor volt mikor hol működött hol nem.)

      • Nikolettapaletta
        2012. szeptember 5. - 06:51

        honnan vannak a petek? illetve hogy lehet megszerezni?

  11. dream eater
    2012. szeptember 5. - 01:49

    csak egy kérdés, meglévő GW2 es karakterem nevét megtudom változtatni netán?….valakinek van erről információja?

    • Messen
      2012. szeptember 5. - 09:05

      Szerintem 1000%, hogy meg fog jelenni ez a feature a gem shopban. Ez, meg a kinézet változtató csomag. Most még nincs ilyen.

  12. dream eater
    2012. szeptember 5. - 01:51

    vagy netán ha írok a supportnak egy szép könyörgős levelet van rá esély h szánnak rám 2 percet és átváltoztatják a nevem?

    • Arijuen
      2012. szeptember 5. - 09:55

      Néma gyereknek anyja sem érti a szavát alapon, szerintem simán írjál, max visszadobják.

    • Aarch
      2012. szeptember 5. - 10:10

      Biztos vagyok benne, hogy elvetik a kérésed, mert ez egy fizetős opció lesz később. Szóval írni írhatsz, de sztem inkább gyüjtsed a lóvét GEM-re.

  13. SaGaIn
    2012. szeptember 5. - 03:00

    Nem tudom sokan írják hogy WvW papíron jó ötlet de gyakolatban csak zerghordák mennek mindenfelé és a pusta túlerő dönti el a dolgot. az spvp meg balance és beállíthatóság terén szinte kezdeti stádiumban van. (gondolok itt arra amit feljebb is említettek)
    A pve és a látvány viszont lenyűgözött annyira ahogy eddig egy MMO-ban sem. Kicsit túl gyorsnak érzem a fejlődést. (nem ahhoz vagyok szokva hoyg 10 nap alatt 62/80 on legyek egy mmo ban úgy hogy nem rohanok) Nekem ez túl gyorsnak tűnik bár itt jóval kevesebb időrabló dolog van mint a többi MMO ban ami rengeteg időt spórol, ami egyrészt jó másrészt viszont nehezen tudom elképzeni mi fog motiválni/lekötbi mután kb 2 hónap után egy majdnem fullos karival + egy altal mászkálok majd a 42-edik insta runokra. Hiányoznak a máshol alapnak szokott funkciók pl duel/GvG/cash on delivery.
    Egyszó mint száz Keztenek és iránymutatásnak jó viszont forradalminak nevezni túlzás. Én úgy érzem amúgy hogy bármennyire állítják ellenkezőjét itt is ki fog alakulni ha nem is éles határokkal mint eddig hanem sokkal árnyaltabban a szentháromság. Ki fognak alakulni a szerepek csak azt remélem hogy egyik klasszra sem lesz hangsúlyosan szükséga az optimális működéshez mint eddig más MMO-kban.

    • 2012. szeptember 5. - 09:01

      Csatlakozom, túl gyors a fejlődés. A craftingnak és kiegészítő tevékenységeknek nem szabadna ennyire dominálnia a harc felett. Tudom, itt nincs endgame, nem a szintlépés a lényeg, blablabla…

    • Messen
      2012. szeptember 5. - 09:14

      GW1-ben mennyi idő kellett a lvl20-hoz? Nem a rekord érdekel, hanem az átlag. Max. egy hét, és akkor tényleg mindent megnéztél? Véget ért a játék lvl20 elérése után? Miben különbözne a GW2 ettől a recepttől?

      • bethrayer
        2012. szeptember 5. - 10:27

        Jogos, aki nem játszott még GW-vel, annak elárulom, hogy max szint után kezdődik a játék. Ez az, amit remélek, mert GW1-ben így volt, itt viszont egyenőre az idő nagy részében single player vagyok, pedig lenne igény cspatban játszani. Van még mit csiszolniuk az invite rendszeren meg ezeken az overflow szervereken. Nem a legjobb megoldás és nem is működik (legalábbis nekem eddig nég nem sikerült csatlakoznom guildtárshoz egy kattintással, amikor a partyban voltam).

    • Arijuen
      2012. szeptember 5. - 10:17

      Én sem érzem oylan túl gyorsnak a fejlődést, 25-én kezdtem és még csak 23as szinten vagyok kb napi 3-4 órával. Kis PVE, kis sPVP, és WvW, nem sietem el, mindent megnézem jumping puzzlet, eventeket, craftingot. Sokszor úgy érzem hogy lassabban haladok, de nem zavar, és még akkor sok mindenbe bele se néztem jobban. Persze aki napi 10-14 órát játszik és ezerrel fejlődik annak lehet hogy gyors. :) out pvp-t és duelt én is hiányolom, meg leginkább azt hogy a ruháknak fegyvereknek alig van egyedi kinézete (lehet csak ki szinten), minden dagger ugyanúgy néz ki, csak karmából való vásárlásnál különbözik, ahogy néztem ott is csak 1 kinézet van.

    • Aarch
      2012. szeptember 5. - 10:18

      A szinted csak egy mértékegység, a játékban eltöltött időt hivatott egységbe foglalni, és ha ezen túlteszi mindenki magát, hogy a lvl 80 csak egy adat akkor rájöttök, hogy ha akarsz mennyi mindent lehet csinálni valójában. (“Az úúúristen lvl 80 vagyok most mit csináljak”, nem jó megközelítés. Számomra a max level elérése utáni játék mindig egy új kezdet volt.)
      Játszatok haverokkal, dumáljatok, pve-zetek, instázatok, pvp-zetek, szóval csak “Have Fun”.

  14. 2012. szeptember 5. - 08:18

    Érdekes, hogy kb másfél hét után messzemenő következtetéseket is képesek vagytok levonni a www-ről. Naponta van szerver sorsolás, kb értelmetlen taktikázni, várakat fejleszteni és sokan még a saját mogyoróikat sem találják meg, nem hogy bármit ésszel csinálnának.
    Majd ha beállt a populáció, két hetes periódusok lesznek, és az emberek értelmesebb része rájön, hogy lehet ostromgépeket is használni, valamint várakat fejleszteni, na akkor fog kb kiderülni, mennyi életképes ez az egész.
    Abban viszont már most biztos vagyok, hogy a rendszer kb jó, max a retardált játékosok hordái miatt borulhat a bili.

  15. nosferatue
    2012. szeptember 5. - 09:25

    Kiváncsi vagyok milyen következtetéseket lehet levonni single RPG játékok kivesézéséből egy MMORPG játékra vetítve. Igen az megállapítható, hogy xy elemet átvettek és 20xx-ben beépítették a játékmechanikába. Felállíthatunk szempontokat, ami mentén meghatározhatjuk, hogy forradalmi vagy sem az adott játék, bár nem igazán látom a célját (és túlságosan szubjektív a dolog). Nem gondolom, hogy a GW2 community egy emberként fog fellélegezni, ha a cikksorozat végén megállapításra kerül, hogy az Anet új játéka forradalmi és azt sem, hogy egy emberként fog megkövezni bárkit, aki az ellenkezőjét állítja. A GW2 jelenleg sok mechanikát sokkal jobban csinál, mint a konkurens, piacon lévő hasonszőrű játékok bármelyike. Ennyi, se több, se kevesebb. Ezen nincs mit tovább fejtegetni.

    “Őszintén szólva az MMO-kban kevéssé vagyok otthon, WoW-al pl sosem játszottam (bár mindig követtem a sajtón keresztül a történéseket)…”

    Fenti kijelentéssel alapvetően semmi probléma nincs, ellenben piszok nehéz megállapítani egy új MMO-ról azt, hogy forradalmi vagy sem anélkül, hogy egy igen jelentős, mérföldkőnek számító játék kimaradt a cikkíró életéből és amennyiben jól értelmezem a cikksorozat célja jelen esetben pontosan ez lenne.

    • bodaster
      2012. szeptember 5. - 09:43

      Nem gondolom hogy barmifele szinten problema ha az ember megvizsgalja hogy barmilyen jatek az elodjeihez kepest mit valtoztatott amivel sikeres lett. Azt sem gondolom hogy lenyeges lenne hogy offline vagy online jatekrol van szo, a lenyeg az elodokhoz kepesti valtozasok.

      Es igaz hogy nem WoW-oztam, de GW1-eztem, WAR-oztam es Aionoztam eleg sokat, szoval azert teljesen laikus sem vagyok

      • nosferatue
        2012. szeptember 5. - 10:13

        Az összehasonlítás egyáltalán nem probléma. Jómagam azt nem értem mi a célja annak, ha két különböző műfaj játékait hasonlítjuk össze? Jelen vizsgálat alanyai nem állnak távol egymástól, ugyanakkor az egyik csak bizonyos elemeit tartalmazza a másiknak.

        Az említett játékok számomra sem ismeretlenek, igen látom, hogy WAR PQ rendszere lett továbbfejlesztve, GW1 történetvezetése megkapta a personal story elnevezést, Aionból ha megszakadok se tudnám megmondani mit vehettek át (talán a craft-rendszert vizsgálták meg). Összességében a cikksorozat “célja” nem tiszta számomra a fent és az előző hozzászólásomban említett feltételek mellett. Kicsit azt érzem, vettél egy nagy levegőt és azt mondtad – Huhh, akkor most írok valamit.

      • bodaster
        2012. szeptember 5. - 10:22

        Nem lesznek osszehasonlitva offline es online RPG. Arra keresem a valaszt hogy “barmilyen” jatekban (akar FPS-ekrol is beszelhetnenk), mi szamitott forradalminak a korabbiakhoz kepest, illetve mi az ami “csak” kis lepesnek ami nem formalta at az ipart. Tehat nem konkret mechanikak, hanem inkabb a valtozas nagysagrendjet probalom szemugyre venni, es levonni valami kovetkeztetest belole.

        Es amugy minden cikk ugy indul hogy az ember vesz egy nagy levegot es azt mondja ir valamit:)

      • Arijuen
        2012. szeptember 5. - 10:35

        Mivel ez egy info BLOG, így még azt sem tartom problémának ha az történt. Én szívesen olvasok bármit a szerzőktől, kimagaslónak tartom a blog színvonalát. Sőt kifejezetten örülök, hogy nem állt meg az élet a megjelenést követően. Amit kicsit hiányolok, kasztok, traitek, személyes tapasztalatok, személyes beállítások adott karakterekhez, profokhoz, arról szívesen olvasnék az oldalon, bár tudom google-ben bárhol megtalálom :)

      • bodaster
        2012. szeptember 5. - 10:50

        @Arijuen: mert meg mi, szerkesztok is, noobok vagyunk, nem ertunk hozza:) Ahogy majd noni fog a tudasunk, meg a tudasbazis is, biztos leszek benne hogy lesz ilyen is. De most meg mi sem vagyunk tulzottan profik:)

      • Arijuen
        2012. szeptember 5. - 11:21

        Teljes mértékig megértem és türelemmel várok :)

  16. Kozmo
    2012. szeptember 5. - 09:25

    +1

  17. 2012. szeptember 5. - 09:33

    Engem leginkább az érdekel hosszútávon mit tud majd hozni a játék, mennyire fogja lekötni az embereket mert az újdongások leginkább csak 1-2-3 hónapig számítanak mérvadónak amíg a játék is újnak számít és még fedezik fel a lehetőségeket az emberek. Onnantól kezdve leginkább a hosszútávú része lesz ami a játékosokat érdekelni fogja.
    A jelenlegi tartalom nagyon jó és remekül lefoglal. Igen vannak bugok de melyik játékban nincsenek? Lag is van mint minden MMOban. Viszont jó látni a viszonylag sűrű visszajelzéseket, hogy ismernek sok problémát és dolgoznak is rajta (sőt elég sokat orvosoltak is) amivel igazolják, hogy törődnek a játékkal és a játékos álománnyal.
    WvWvW jó lesz csak ki kell forrnia. Két hete sem jelent még meg a játék, a legtöbben rá sem szántak még elég időt, hogy megismerjék valójában miket is lehetne csinálni ott (én sem). Idő kell neki, hogy az emberek megtanulják mit kell és mit lehet vele kezdeni.
    A nagyobb group eventekkel remélem kezdenek majd valamit mert pl Shatterer elég bugos(?, nem mindenki kapja meg az eventért járó jutalmat és a ládát a harc végén) és rettentő nagy lag van a sok ember miatt pedig elég epic harc lenne. Egy-kettőnél pedig szintén elveszik az epikus küzdelem érzet amikor 30 ember lezergeli szerencsétlen champion-t amiből amugy sem látsz semmit annyi az effekt. Ezek igaz alacsonyabb szintű eventek (44-50), nem tudom a 80as körülieknél fennáll e ez a probléma.
    A world map egyébként hatalmas és nagyon sok üres terület van még a jövő zónáinak. Kérdés mennyire fogják kihasználni a lehetőségeiket.

  18. Atoc
    2012. szeptember 5. - 09:57

    Nemtudom mi a gondotok a pvp-el, engem teljesen le köt. Én olyan játékos vagyok, aki más mmokban azért pvezett, hogy pvp-ben érjen vmit, itt ezért még 1szer nem léptem ki a mistből…najó kb 2-3 órára megnéztem a wvw-t.
    A hot-join pvp is teljesen jó, én még tournamenten nem is voltam mert nem találtam csapatot és időm is csak kb 2 órám van naponta gamelni, így is rank 15-ös vagyok.
    Aki azt mondja, hogy a hot joinnak nincs értelme az kb a cod4-ben “publámázó” kategória.
    Ha jó vagy és tudod mit kell csinálni, akkor jó eséllyel a csapatod is tudod húzni és követnek is.
    Én tegnap 3 órát nyomtam és egyszer sem értem el 200 alatti pontot, 290et viszont többször is, és mindössze kb 4szer veszítettem a 3 óra alatt.
    A lényeg, hogy igenis élvezhető a pvp, azthittem, hogy nem fog ennyire lekötni, mert nincs pk (csak úgy odamész vkihez questelés közbe és megagyalod), de már bwe-k óta csak pvpzek.
    Majd hétvégékre szerzek tournament csapatot, amikor több időm van gamelni.
    Ami még pozítívum, hogy egyszer nem láttam még olyat, hogy “noob” és társai, és hogy lényegtelen milyen kasztok vannak a csapatban.
    Nekem a pvp igenis forradalmi.

    • Arijuen
      2012. szeptember 5. - 10:57

      Nekem is bejön pvp, bár sokszor nagyon morcos vagyok, inkább magamra, hogy thief-re nagyon nehezen találok vmi jó traitet meg skill elosztást. Igazából ha van vkinek tapasztalata vagy ötlete, esetleg bevált dual daggeres traitrendszere, azt nagyon szívesen olvasnám. Vagy ha magyar fórumot tudtok az is megfelelő lenne :)

      • 2012. szeptember 5. - 11:05

        magyar fórumból elvileg csak egy van, a mienk.

      • Atoc
        2012. szeptember 5. - 11:08

        Bwe-ken énis a thiefet erőltettem, mindenféleképpen azzal akartam nyomni, aztán 1 szerencsés véletlennek köszönhetően úgy alakult h pp headstartnál szombaton guardiant kezdtem, és azóta csak azt tolom, nagyon élvezem a build kreálást is, órákat töltök el vele, és már 4 teljesen használható buildet készítettem, így tudok a csapathoz alkalmazkodni.
        Azt javaslom, hogyha a thief még mindig nem vált be, próbálj ki vmi mást.

      • Arijuen
        2012. szeptember 5. - 11:22

        Az a bajom ezzel, hogy minden mmoban thief, assassin, rogue karakterem van és csak ezzel élvezem a játékot. Így is nagyon szeretem csak még nem jöttem rá minden csínyjére :) Tény hogy összetettebb játék mint wow vagy L2 :)

  19. kopasz73
    2012. szeptember 5. - 10:13

    Lehet hogy amit most kérdezek nem pont ehhez cikkhez kapcsolódik de nem tudja valaki mikor indulnak újra a szerverek,mert az elöbb kiirták hogy 20 percen belül lekapcsolják karbantartás miatt?

    • 2012. szeptember 5. - 10:15

      Most volt egy update, úgyhogy most nem megy, öt tiz perc max egy ilyen rövidke up, de szerintem most a normál server karbantartás miatt amit irtál is, egy fél háromnegyedóráig felesleges belépni, én is öt percig voltam bent amig biztonságba helyeztem a fehér dyeomat:P

    • nosferatue
      2012. szeptember 5. - 10:16

      Itt láthatod mikor vannak online/offline az auth szerverek.
      http://gw2status.com/

  20. nosferatue
    2012. szeptember 5. - 10:36

    2012. szeptember 5. – 10:22 | #41

    Rendben, nincs több kérdésem.

  21. arctica73
    2012. szeptember 5. - 11:50

    Néhányan a hozzászólók közül hiányolják a dualt, illetve az inspect funkciókat. Nos, nekem az a véleményem, hogy ezek nélkül is kifejezetten élvezhető ez a játék.

    Inspect? Már bocsánat, de senkinek sincs köze hozzá, hogy egy adott karakter, vagy játékos milyen build-el és fegyverzettel nyomul. Ha kíváncsi vagy rá, udvariasan kérdezz rá, és akkor talán megkapod a választ.

    Open world PvP megy dual? Mi a fenének? Végre itt van egy MMO, mely az együttműködést szorgalmazza, ahol nem egymást szívatják a népek, ahol nem egymás elől szedik el a zsákmányt. Erre vannak, kiknek hiányzik, hogy csak úgy odamehessen valakihez, hogy “megagyalja?” Aki a PvP-t részesíti előnyben, annak ott a Mist.

    • arctica73
      2012. szeptember 5. - 11:51

      Bocs az offért, de ez kikívánkozott.

      • SaGaIn
        2012. szeptember 5. - 13:39

        Abból amit írtál szinte mindennel egyetértek kivéve azzal hogy Duelre nincs szükség. Azt meg lehetne oldani optionsban lévő egy pipával hoyg ha veleki blokkolni akarja és nem akar duelezni. akkor meg mért zavarná hogy mások meg dueleznek akik akarnak? Ez olyan mint aki azt mondja minek bele jumpevet nem mariózni akarok… Jó akkor ne csináld … semmi sem erőszak. Aki nem akar nem pvpzik az így rendben van de métr kéne elvenni másoktól akik szeretnének duelezni vagy GvG zni még a lehetőségét is? Remélem ezeka funkciók bekerülnek minnél előbb mint ahogy a cash on delivery is.

      • arctica73
        2012. szeptember 5. - 14:07

        A duel csak akkor van rendben, ha annak külön helyszíne van, szerintem. Egy együttműködésen alapuló PvE világba egyáltalán nem való. Legyen akkor egy aréna, ahol nyugodtan 1v1-zik aki akar, kihívhat azt, aki akar, PvP pontokat gyűjthet, rajongókat szerezhet, vagy hasonló. De ne tegyék ezt a nyílt világban, éppen küldetéseket végző játékosok között.

  22. Kildaros
    2012. szeptember 5. - 12:56

    Valamelyik nap bennem is pont az a vélemény alakult ki, mint SaGaIn-ban. Szerintem is ki fog alakulni a kasztok szerepe. Pl a guardian-ből simán lehet “tanky” karaktert kreálni, míg mondjuk thief-ből nem igazán. Thief egy igazi, klasszikus értelemben vett dps. Healert mondjuk nem könnyű összehozni, de mondjuk ha nem szigorúan healerről beszélünk, hanem mondjuk, tágabban értelmezve, supportról, akkor már vannak lehetőségek. Én simán eltudom képzelni, hogy mondjuk egy csapat azt mondja, thief nem kell, hanem jobban jönne egy buffolós guardian. Az emberekben nagyon komoly beidegződések vannak, ezt sose felejtsétek el. Ha ez bekövetkezne, megdőlne a forradalom is

    • SaGaIn
      2012. szeptember 5. - 13:46

      Nem kell attól félni viszont hogy valakinek nem jut hely mert nem annyira support központa játék mint máshol. Én azt vettem észre hogy pl ha én ele ként egy wari val megyek együtt akkor míg ő “tankolja” a mobokat ésn hátulról szét dpselem és így 3-4 szer annyi mobot tudunk megölni mint egyedül. mert pl engem clothos ként 3-4 közelhari vagy köpködős mob szétszed addiga a wari lazán bírja őket addig míg odanyomom az aoeket.

    • Kildaros
      2012. szeptember 5. - 19:38

      Bocs a sok mondjukért:)

    • 2012. szeptember 5. - 21:12

      Hogy mennyire felesleges a “kasztosodás”, azt jól mutatja az iménti eset, mikor is nyolc Warriorral és egy Mesmerrel nyomtuk le a Svanir’s Dome főellenfelét. Igaz, általában a csapat egyharmada ütötte, a másik harmad meg feltámasztotta a harmadikat, de sikerült.

  23. dream eater
    2012. szeptember 5. - 15:14

    Én akár most fizetek is érte ha kell….vagy ha kell gem ért is megveszem…..de am irok nekik

    Aarch :
    Biztos vagyok benne, hogy elvetik a kérésed, mert ez egy fizetős opció lesz később. Szóval írni írhatsz, de sztem inkább gyüjtsed a lóvét GEM-re.

  24. KaKAo
    2012. szeptember 5. - 15:19

    Ami szerintem egy nagyon nagy ötlet, viszont nem vagyok benne biztos, hogy forradalmi újítás, az a leskálázódás. Megéri visszamenni alacsonyabb szintű területekre, ha másért nem is de legalább a szórakozás miatt. Nem az van, hogy unatkozva végigrohansz rajta, hogy meglegyen az adott “térkép”, hanem sokkal inkább kihívást jelent, persze a skillek és a fegyverek miatt egyszerűbb, mintha adott szintű lennél, de azért ennyi előny kell is szerintem:)
    Ezen kívül a TP megcsavart kereslet-kínálat rendszere is jól sikerült, nem azt mondom, hogy “húdenagy újítás”, hiszem a hagyományos tőzsdei könyvépítéshez hasonlóan működik, de mégis ők alkalmazták először és igazából úgyis ez az ami számít. Valamint ezzel sokkal ritkábban alakulnak ki irreális árak, mint ahogyan nem egy MMO-nál láthattuk.

    • TV
      2012. szeptember 5. - 15:31

      Nem ők alkalmazták elöszőr. EVE Online-ból vették az alapötletet. Ott is eléggé hasonlóan működik, és ott nekem jobban is tetszik a keresés termékekre.

      • KaKAo
        2012. szeptember 5. - 15:45

        Na azzal sosem játszottam, mindenesetre sokat nem von le az érdemeiből:)

  25. Z4
    2012. szeptember 5. - 20:20

    Kirlog :
    Igen, mert minden játék tökéletes amikor kijön csak ez nem. Diablo 3-ban is benne volt minden egyből ah, meg minden.

    Egyik játékban sem engedtek meg maguknak ilyet, sehol. Redditen olyan emberek vannak akiknek 8 napja nem válaszol support. Ingame még elmegy egy átlagos 2-3 hónapig életképes wow-klónnak, de a support az csapnivaló. Életemben nem volt még olyan 55 EUR, amit ennyire bántam volna. Inkább adtam volna egy hajléktalannak, mindketten jobban jártunk volna.

    • Gandarel
      2012. szeptember 5. - 21:29

      Ha ez megnyugtat, én is bánom hogy megvetted. Komolyan IQ teszt alapján kéne gamet eladni, nem 12, 16 meg 18 éven felüli kategórialeosztásban. Megoldaná a “GTA-t toltam és megöltem IRL 6 embert shotgunnal” problémákat. Ha egyáltalán valódiak. Te egy 60-as IQ-hoz kötött játékot sem vehetnél át.

      Ja, szörnyű wow klón, ezis MMO.

      *Spoiler*, nem a wow wolt az 1. MMO.
      Mellesleg megnéznélek téged hogy dolgozol supportként egy új játékkal kapcsolatban ahol naponta mailek százezrei hullanak nektek.

      • Z4
        2012. szeptember 7. - 15:54

        IQ-hoz szerintem nincs köze annak, hogy véleményem szerint egy nulla a játék supportja. Fizettem egy szolgáltatásért, ami több, mint egy hete nem érhető el és semmi kilátás arra, hogy ez változik a közeljövőben. Ennyi a lényeg.

        EZER alatti a ticketem sorszáma, most tartanak kb. 12-13k-nál. Az hasra ütve napi 1k. Status updatesben azt kamuzták, hogy 8,5k ticketet válaszoltak meg három alatt. (http://tinyurl.com/bqk7apm) Kérdésedre válaszolva: így én is el tudnám látni ezt a feladatot, de szerintem Te is, vagy bárki aki képes hazudni redditen és naponta kopipasztázni egy status updatet.

        Tudom, trendi outsourceolni a supportot, odaültetni indiaiakat, meg ezen spórolni. Itthon is a legtöbb supportos sajnos alulképzett és alulfizetett. Arenanet/NC-nél szerintem nem ez a helyzet, így tényleg érthetetlen számomra amit művelnek.

        Megértem, hogy véditek a játékot. Elhiszem, hogy tetszik… én is játszanék vele, ha már megvettem. De nem rajtam múlik. Viszont a másik személyének ócsárolása szerintem téged minősít.

  26. 2012. szeptember 5. - 21:16

    Életemben nem volt még olyan 55 EUR, amit ennyire bántam volna. Inkább adtam volna egy hajléktalannak, mindketten jobban jártunk volna.

    És mi is.

    • 2012. szeptember 5. - 21:18

      Mármint, hogy megkíméltél volna minket a nyafogásodtól.

      • Z4
        2012. szeptember 7. - 15:29

        Megnézném mennyit nyafognál, ha egy hete nem tudnál belogolni :)

      • MaDFoX
        2012. szeptember 7. - 15:36

        Z4 :
        Megnézném mennyit nyafognál, ha egy hete nem tudnál belogolni :)

        Engem pl nem az zavar, hogy nyafogsz, én megértelek… DE nagyon rossz helyen nyafogsz, ez viszont nem jó… Hivatalos fórum / support, ott van hogy mi a teendő, hogy kell ticketet megújítani stb…

      • MaDFoX
        2012. szeptember 7. - 15:38

        Egyébként miért bannoltak? Mennyi karma weapont vettél?

  27. Artoise
    2012. szeptember 7. - 07:48

    sziasztok ,en rovid velemenyem az h minden kaszt egyenranguan hasznosnak /erosnek sikeredett ,masfelol akik azt gondoljak hogy 80lvl a vegcel azok rettento nagyot tevednek ,gws szokashoz hiven csak max szint utan jon a moka ,megneznem azt a playert aki a 2-3honap utan kimaxol MINDENT es akkor megcsak pverol beszeltem ,szoval ne ragadjatok le a lvl 80 miatt teves kepzeteknel a GW2 egy sokretu pve pvp rdszre kitalalt mmo aminek korvonalainak meg meg ki kell fornia szoval csak turelem .

  28. Z4
    2012. szeptember 7. - 15:58

    MaDFoX :
    Egyébként miért bannoltak? Mennyi karma weapont vettél?

    Hidd el a hivatalos utat végigjártam (megújítás, stb). Köszönöm, hogy ember módjára reagáltál. Ígérem nem írok többet ide, tényleg nagyon off lett a vége.

  1. 2012. szeptember 8. - 17:02
  2. 2012. szeptember 13. - 09:30

Itt és most várjuk a hozzászólásod!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: