Advertisements

Login terhelés

2012. augusztus 29. Hozzászólás Go to comments

Apránként összeállt a kép bennem, hogy azt elmúlt napokban miért voltak fennakadások, és hogy ezekre miért úgy reagált az ArenaNet, ahogy.

Amikor belépsz a játékba, akkor történik egy úgynevezett autentikáció: biztonságos csatornán beszélget egymással egy kicsit a login szerver és a kliensed, hogy nálad ugye egy kiszolgálásra jogosult kliens fut. Azonban nem csak ilyenkor történik autentikáció, hanem később is: minden térképváltásnál, Trading Post műveleteknél, guild műveleteknél, akár máshol is. Ezek az autentikációs kérések mind-mind a login szerverekhez futnak be, és a szomorú tapasztalatok szerint egy klasszikus számítástechnikai problémát idéznek elő, az ún. erőforrás-éhezést (resource starvation), avagy röviden csak éhezést. Mit jelent ez?

A kéréseknek a puszta fogadása is terhelést jelent a szervernek, ugyanis be kell állítani egy várakozó sorba a többi után (vagy közé, ha nem érkezési sorrendű, avagy FIFO kiszolgálás történik), illetve a sorbanálló kérések gazdái időnként érdeklődni fognak (polling), hogy akkor most már kaphatok kiszolgálást, mi a pálya, ezzel további terhelést generálva az amúgy is túlterhelt rendszernek. Ha a kérések fogadását, sorba állítását, kiszolgálását ütemező algoritumus olyan szinten eldugul, hogy a kérések fogadása és az érdeklődésre válaszolás teljesen lefoglalja, akkor a rendszerben éhezés alakul ki: mindenki kiszolgálásra vár, de senki sem kap. A médiában is gyakran szereplő ún. túlterheléses támadások (DDoS, Distributed Denial of Service) arról szólnak, hogy mesterségesen előidéznek egy ilyen éhezéses állapotot, és a rendszer összeomlik valamilyen fizikai korlát elérése miatt.

Valós hasonlat, ha a szakszövegen átsiklottál és nem értetted:

Képzeld el, hogy egy anyának van rengeteg gyereke, és délután mindegyik egyesével beszalad az udvarról uzsonnázni. Ez úgy néz ki, hogy beszalad anyához a konyhába, és elkezdi rángatni a kötényét: “Anya, anya, éhes vagyok!”. Anya ilyenkor abbahagyja, amit csinál, odafordul hozzá, és megnyugtatja: “Mindjárt, kicsim”, és aztán  készít neki ennivalót. Ha a gyerek 2 percig nem kap kaját, mert mondjuk anyának fel kell vennie egy telefont, akkor újra szól, anya pedig újból megnyutgtatja. Amíg anyának csak kevés gyereke van, ez így működik. De ha anyának — költői példa —  többszáz gyereke van, akkor az egész idejében csak azt fogja csinálni, hogy “Mindjárt, kicsim”, “Mindjárt, kicsim”, és a kajakészítésig sosem jut el, vagyis az összes gyerek éhen marad. Pedig az étel rendelkezésre áll, csak a kiszolgálás működik rossz hatékonyságú üzemben. (Gyakorló sokgyerekes anyukák, ha netán olvassák a blogot, most közvevághatnak: Nem kell ehhez többszáz gyerek, az enyémek lefoglalnak így is! :) )

Nincs mit szépíteni: Az ArenaNet jócskán elkésve, a 25-i elővásárlói rajt idején döbbent rá, hogy éhezés lesz az autentikációnál a rajttömeg lefutása után is, és a jelenlegi architektúra/kiszolgáló protokoll nem fogja elbírni a játékostömeget normális működés közben sem (pedig a Trading Post minden BWE-n szarakodott, komolyabban kellett volna venni). Én fél nyolckor léptem be, amikor már nyitottak voltak a szerverek, egy órán át karaktert generáltam, és amikor azzal végezve újra autentikáció jött volna, nem tudott nekem továbblépni a kezdő instába, le kellett lőnöm (mások is átélték ezt). Aki belépett az éhezés kialakulása előtt, az viszont jó eséllyel órákig tudott játszani, egészen déltájig, amikor már a bennlevők autentikációja (aminek magasabb a prioritása) is behalt, és elkezdett kidobálni térképváltásnál és egyéb műveleteknél.

Ezután lelőttek mindent, és néhány óra leforgása alatt kivettek kétféle terhelést a login rendszerből: a guildet és a Trading Postot (a gem kereskedés megmaradt, az nem túl nagy terhelés a teljes játékbeli kereskedéshez képest). Ezzel 25-én délután 5 órára helyreállt az elfogadható állapot, be lehetett lépni és lehetett játszani megszakítás nélkül. Az ö’ömbódóttá ekkor kezdődött el sokunk számára, a játék magába szippantotta az autentikáción túli élményre éhes százezreket. Nekem azóta semmiféle említésre érdemes autentikációs problémám nem volt, simán ment a játék mind a 27-i, mind a 28-i rajt után is. Pár percig esetleg újra kellett próbálkozni reggel 9 tájban a belépéssel, de az nem komoly ügy.

Az igazi rajt után, 28-án újra engedélyezték a guild panelt. Változtattak a protokollon, nem dugítja el a rendszert. Ezt abból szűrtem le, hogy amikor először rányomtam a Represent gombra, akkor elég gyorsan egy hibaüzenet jött fel, ami arról szólt, hogy nem tud éppen kiszolgálni a login szerver (le kellett volna fotózni, azóta nem sikerült előhoznom, jó bizonyíték lett volna a szövegelésemhez). Második gombnyomásra viszont működött. Oké fiúk, kicsit később, mint illett volna (a BWE-k idején, ugye), de megoldottátok, hogy ne lépjen fel éhezés a guildek miatt.

Az igazán nagy login tehelés viszont a rengeteg tranzakciót bonyolító Trading Post. Most főhet a feje az ArenaNetnek amiatt, hogy globális, “egy gazdaságot” csináltak, mint amilyen EVE Online-ban van. Az EVE játékosbázisa pedig töredéke a GW2-ének (400 ezer ugyan a havonta beváltott gamecardok száma, de a becsült játékosszám ennél jóval alacsonyabb, sok a multizó), vagyis sokkal nagyobb fába vágták a fejszéjüket… Hajrá AN fiúk-lányok, elő lehet venni a kiszolgálási sorok elméletét és gyakorlatát tárgyaló szakirodalmat! Amúgy biztos vagyok benne, hogy ezen dolgoztok gőzerővel már napok óta.

Bár tagadhatatlan, hogy egy kritikus éhezési problémára nem fordítottak kellő figyelmet a BWE-időszakban, de legalább a kríziskezelésük megfelelő volt. A játék készen van, gyönyörűséges, olajozottan fut, alig van benne hiba (ellentétben más, nagy csinnadrattával beharangozott MMO-k rajtjával), napok óta benne kockulunk, a még fennálló hiányosságok meg idővel pótlódnak. Jóllakott panda quaggan GW2 vásárló vagyok.

Advertisements
  1. 2012. augusztus 29. - 09:37

    Engem sem zavar a TP hiánya, ha belegondoltok 20-as szinten mit akartok AH-zni annyira? A TP úgy is majd 80as cuccokkal lesz tele főleg, addig nem annyira lételem míg csak “pár” 80as van.

    • Solefald
      2012. augusztus 29. - 10:04

      Na ezzel totális tévedésbe vagy esve….az AH irdatlanul hiányzik már kis szinttől kezdve, szeretném eladni azt a nyersanyagot ami nekem nem kell, és helyette venni olyat ami meg kell, craftolni jelenleg baromi nehéz, főleg annak aki utál farmolni, márpedig én utálok.

    • Zherat
      2012. augusztus 29. - 10:56

      Jelenleg a guild bug miatt semmilyen guildben nem vagyok és lenne egy raklap kék de leginkább zöld cuccom amit szívesen pénzért tennék cserélnék számomra kellő cuccra

      Pl VTS Dagger (zöld) lvl20 :D

    • Tusy
      2012. augusztus 29. - 12:47

      – 8-10 festék foglalja csak a helyet, a 9 ládikóról már nem is beszélve (azokat legalább lehet egybe tenni)

    • Rohár
      2012. augusztus 29. - 13:46

      Nekem borzasztóan hiányzik és mind a 6 friendnek a friendlistről ahogy kérdezgettem őket. Mi tudod szakmákat húzunk, és a lecraftolt itemek mennek a kukába mert nincs már több hely.
      Bosszantó ugyanakkor megértem hogy nem megy nem megy, csak a favágónak is tudnia kell hogy a nagy fát baltával nem vágja ki. Oda láncfűrész kell :)

  2. Petya
    2012. augusztus 29. - 10:01

    A jute scrapból annyira kevés esik a játékban hogy igen is muszáj lenne vásárolni az AH-ból ha tailoringot húzol. 31-es szinten sikerült átlépnem a wool kategóriába és még mindig szintem alatti cuccokat tudok csak craftolni, úgy hogy feltalálással húzok és mindent visszabontok.
    Egy orvosság van pl. Fort Salma vagy mi a neve ahol a human első event van ott 70 karma pontért lehet venni bontható cloth kesztyűt. Ott be kell vásárolni karmából… A bányászós favágós tradeskilleknél lehet hogy nem ilyen kritikus a helyzet. Meg jópár zöld cuccot el lehetne adni meg venni.

    • Tusy
      2012. augusztus 29. - 12:49

      – én minden esett (lootolt) cuccot szétszedek, úgy vettem észre érdemes visszamenni kezdő környékére ott jóval gyakrabban esik valami

  3. Petya
    2012. augusztus 29. - 10:05

    Vagy egy kazal ércem meg fám van amit eladnék például és lehet hogy másnak kellene…

    • Kretusz
      2012. augusztus 29. - 10:58

      először a második hozzászólásodhoz: ne adj el semmit. jó lesz az majd később, a másik karakaterednél, bankba elfér, enni nem kér.
      az elsőhöz: amit én tapasztaltam az az, hogy minden területnek megvan a “fő” alapanyaga. pl: kessex hillen sok bőr esik a kentaurok miatt. át kell menni a másik kezdőterületre és farmolni.

  4. 2012. augusztus 29. - 10:17

    Engem nagyon is zavar a TP hiánya. Szerves része a játéknak, ha craftol is az ember, nagyon nehéz lenne egyedül összeszedni a kellő nyersanyagokat a craftoláshoz, az a lényege a TP-nek, hogy eladod azokat a nyersanyagokat, amik neked nem kellenek, és megveszed azokat, amik kellenek.

    Armorsmith-ben 65/75-ig jutottam és ott is ragadtam, mert Copper Ore-ra van szükségem. Copper Ore pedig a 30-as/40-es területeken már egyáltalán nincsen, én pedig itt tartok már. Iron Ore-ral már megtelt a bankom, ki kellett szednem a 250 Iron Ore-t és máshol tárolni, hogy újra küldözgethessem befele az Iron Ore-t a bankomba, és megint kezd megtelni.

    Lehetséges megoldás lenne, hogy a többi kezdőterületen játszanék, lehet végül az lesz, ha nagyon nincs TP, de épp azért van a TP is, hogy ne legyek rákényszerítve ilyesmire. Sajnálatos, hogy ekkora bakit követett el az ArenaNet és kár, hogy még mindig nincs rá orvosság, meg nagyon úgy tűnik, hogy nem is lesz olyan hamar.

    • Petya
      2012. augusztus 29. - 10:45

      Vegyél ki karma vendortól gagyi heavy armoros cuccokat és bontsd szét, rengeteg időt megspórolsz vele! 70 Karmáért már van de lehet olcsóbbért is.

    • syrius
      2012. augusztus 29. - 12:13

      cserélnék iron-t copperre! 1-1 (ha nem zavar, hogy már nem ore hanem bar)
      ingame name syrius
      amúgy a megoldá az, hogy vissza mész kezdő területekre más fajnál és csinálod az ottani küldiket ugyanúgy közben bányászol (ezzel skill pontokat is szerzel)

      • 2012. augusztus 30. - 07:42

        Köszi, de később nekem is kelleni fog az Iron, így attól nem válnék meg… >.<

  5. SaGaIn
    2012. augusztus 29. - 10:19

    Sejtettem hogy erről van szó írtam is korábbi kommentekben de mivel nem tanultam hálózatelméletet ezért nem tudtam ilyen pontosan megfogalmazni. Én úgy érzem kicsit túl sok az autentikáció nem lenne elég kevesebb? ha a terhelést nem tudják csökkenteni mondjuk várósorral(ami persze kényelmtlen és hosszútávon nem tarható) És persze szervert/sávszélt bővíteni duplájára, triplájára nem megy egy nap alatt akkor mi lesza megoldás szerinted Endrosz? És várható e szerinted a közeljövőben valami Gamegurd féle biztostág bővítés, vagy dupla jelszó kérés hogy csökketsék az estleges visszaéléseket?

    • Tusy
      2012. augusztus 29. - 12:58

      – itt inkább magával az alapelvvel lehet a hiba, ez kevesebb résztvevőre tökéletesen működhetne, ennyire viszont még senki se vállalta be. Szóval (tudtommal) nincs kész megoldás rá
      – banki rendszereknél elvárás a biztonság és nekik ekkora adatforgalomra is fel kell készülni. Ők ezt többnyire tranzakcióval oldják meg ahol cserébe vállalják az 1 napos határidőt (ha crash van vissza kell állni utolsó mentésre majd onnan minden tranzakziót újraindítani … ez pedig idő). Itt viszont minden ‘tegnapra kell’, tranzakciós megoldás nem járható út

  6. MiowMiow
    2012. augusztus 29. - 10:56

    Tegnap este én is arra kényszerültem hogy visszamenjek a kezdőre copper oret farmolni. Mert a proffokat meg érdemes húzni mert igen jó tárgyakat lehet gyártani belőle.

  7. Donjohnson
    2012. augusztus 29. - 10:56

    A TP hiánya még lenyelhető, mert vannak alternatívák, hogy az ember pótolja a hiányzó craft matokat, vagy jobb cuccokat. Craftolok ezerrel és az elkészített cuccokból nem látok pénzt. Azok a tárgyak amik elmennének 5-10-20 silverért, most max 50-70 copperért mennek el vendornak vagy szétszedem őket, hátha esik olyan craft mat. ami kell.

    De van ami ennél is rosszabb, mégpedig a party system. Tegnap 1.5 órát szenvedtünk, hogy 5-en egy időben együtt tudjuk lenni egy helyen és le tudjunk menni az első instába. Az overflow szerverek miatt nem lehet normálisan partyzni. Az, hogy outdoor nem tudunk együtt zúzni még elmegy, de ha bemegyünk egy instába, akkor ne 5 különböző helyre rakja már az 5 embert!

    Szóval másfél óra alatt sikerült elérni, hogy addig teleportálgattunk, relogoltunk, míg az 5 ember egy szerverre és egy instába került. Zseniális!

    • Kretusz
      2012. augusztus 29. - 11:02

      szerintem is a party system hibája zavaróbb. ráadásul azért valahogy mégiscsak egy csapatnak veszi a party-ban lévőket, a tapasztalat szerint, mert tegnap a személyes történetet csináltuk volna haverral, én már 2 szinttel az ajánlott felett, mégis megf*ngattak a rablók rendesen. szóval nem harcolunk együtt mégis 2 emberre való ellenséget generált a gép.

    • cathfaern
      2012. augusztus 29. - 11:23

      Elvileg jobb klikk a leader nevére, ott join, és akkor mindenki egy helyre kerül…

      • Kretusz
        2012. augusztus 29. - 11:40

        na ezt este megnézem. kösz

      • 2012. augusztus 29. - 11:51

        Igen igen ez egy nagyszerű feature ami nem volt bent korábban. Így kinéztek egy embert, és mindenki oda tölt be. Pár pillanat és egy loading képernyő az egész. :)

    • 2012. augusztus 29. - 18:05

      Ma hajnalban már működött, de éjjel még nem. Jobb klikkel már ment a join, ami megbízhatatlan volt addig. Sőt messziről látszottak a csapattagok a térképen is, ahogy ezt bétákon már megszokhattuk. Nem volt restart, csak simán mindenkinél elkezdtek ezek a dolgok menni. Igaz, bétán is voltak live javítások restart nélkül, szóval nem lepett meg.

  8. Misikunt
    2012. augusztus 29. - 10:58

    Köszönöm a fejtágítást :)

  9. baldur86
    2012. augusztus 29. - 12:49

    Sziasztok,

    Nagyon jó cikk, köszönöm. Nagy szívás lesz az biztos, ennél valami jobb modellt kéne kitalálniuk, valahogy leosztani a login szevrerre eső terhelést. Kíváncsi leszek.

    Ha már crafting problémák, itt írtátok többen, hogy karma vendoroknál érdemes az egyszerű alapanyagokat keresni. Nekem leginkább az insigniák készítésével van gondom, hogy az új receptek feltatlálásához az kéne, és a feltalálás segíti a legjobban a szakma fejlődését.

    De én mindig kifogyok ezekből az anyagokból, mint Vial of weak blood, meg ilyesmi. Ezeket honnan lehetne olcsón beszerezni? Vagy más módszerrel kéne húznom a szakmát?

    Köszi

    • Arctica
      2012. augusztus 29. - 13:40

      Nem tudom, ez segít-e, de azt vettem észre, hogy egyes nyersanyagot nagyobb eséllyel fog a megfelelő mob dobni. Vial of weak blood például nagyobb eséllyel esik egy denevértől, mint egy ettintől. Ugyanúgy például jóval több supply bag-et hullajtanak a kentaurok és a banditák.

      Persze lehet, hogy tévedek és az egész csak érzés. :-)

      • baldur86
        2012. augusztus 29. - 15:09

        Köszi a választ:)

        Igen, ezt fogom tenni, utánanéztem már máshol is. írták, hogy vannak helyek ahol a gyors a respawn, ott érdemes farmolni a megfelelő mobokat. Már csak meg kell találni melyik item-re melyek a megfelelő mobok :) A tippeket köszi.

  10. Csocsesz
    2012. augusztus 29. - 12:50

    Én tegnap vettem meg, de játszani sem tudtam, mert karakter generálás után nem engedett tovább. Oké, hogy nincs sorban állás, de játszani sem tudtam. :)
    Magánvélemény, de pl. Aion startja sokkal simább volt. Igaz volt több órás sorban állás, de head start elejétől minden nap tudtam játszani és fontos funkciók sem hiányoztak.
    Remélem javítják, mert most is csak ezért nem rendeltem elő, hogy elkerüljem a szenvedést ami head startnál szokott lenni. Hát ez így sem sikerült. :( Na majd legközelebb kivárok pár hetet. :)

    • arctica73
      2012. augusztus 29. - 13:42

      A karaktergenerálás tegnap este még buggos volt. Lehet, hogy még most is az. Dolgoznak rajta.

  11. Tusy
    2012. augusztus 29. - 13:05

    – Nyugdíjas Harcosok Klubjába van tagfelvétel?

  12. rikozzian
    2012. augusztus 29. - 13:10

    Nekem engedett új karaktert csinálni gond nélkül. Viszont észrevettem, hogy megszünt a gpu probléma. Most már folyamatosan használja a vgat. Nincs fps leesés.

    • arctica73
      2012. augusztus 29. - 13:44

      Igen az optimalizáció nagyon jó lett. Kaptunk viszont cserébe egy-két bugot, ami ugyan a játék erényét a szememben mit sem csökkenti, de mindenesetre bosszantó. :/

      • Rohár
        2012. augusztus 29. - 13:49

        Nekem sem csökkentik ezek a bugok a játék erényét, értékét. Csak arena netre vagyok pipa hol ott tudom hogy azért ez nekik a legkínosabb. Nekem csak idegtépés hogy szórom ki a jó kis itemeket mert nincs hely nincs hely nincs hely :D

    • Krikx
      2012. augusztus 29. - 14:35

      Nekem 8-27 fps-em szokott lenni, nagyon fps lagg van, hiába van jó gépem….írtam is supportba.

  13. Vik
    2012. augusztus 29. - 16:10

    Tudom, én csak egy mezei informatikus vagyok (többek között), de mi lenne, ha ezt az ellenőrzést egyetlen alkalommal végezné el a játék: amikor belépsz. Amíg bent vagy, addig mindegy mit csinálsz, feltesszük, hogy jogosult vagy a játék futtatására. Kb. ugyanezt az elvet hiányolom a Mass Effect 3-ban, az is minden alkalommal ellenőrzi, hogy szabad-e használnom a DLC-imet, amikor eljutok a főmenüig – akkor is, amikor éppen kifele lépegetek a játékból, és csak fölöslegesen várok a kiszolgáló válaszára, hogy minden OK.

    • Fenst
      2012. augusztus 30. - 09:32

      Annak lenne értelme Vik.(egy másik mezei informatikus) :)

    • KaKAo
      2012. augusztus 30. - 13:38

      Mivel ez 1 online játék, ahol folyamatos a kapcsolat a serverrel, ezért a login ugyan 1* fog megtörténni (amikor is kapsz jó eséllyel 1 sessionid-t), de attól függetlenül minden interakciónál (TP, guild, party, stb…) a háttérrendszer ellenőrzi, hogy azzal a sessionid-vel jogosult vagy-e arra a funkcióra, amit a login servernek kell megmondania, hiszen azért van…

      Hasonló területen dolgozom, persze nem ilyen mennyiségű userrel, de egy login server-nek viszonlag buta feladata van (beléptetni a user-t, majd időnként ellenőrizni a user-hez tartozó sessionid-t ha az valamit akar csinálni). Ezek kb. a 0-val egyenlő terhelést okoznak, inkább az adatbázis server az ami dolgozik. Lényeg, hogy egy login server általában a legbutább feladatokat látja el, pont ezért is tud kiszolgálni rengeteg felhasználót egy időben.
      Véleményem szerint inkább adatbázis server szinten lehetnek terhelés gondjaik, pont ezért van gond a login-okkal, a TP-vel, stb. Mivel kikapcsolták/korlátozták a nagy adatbázis igényű nem létfontosságú részeket, ezért látszólag minden más (jutalmak, harc, stb) megy.

      Természetesen nem dolgozom az Anet-nél, ezért csak elképzeléseim lehetnek, hogy hogyan is áll össze a rendszer, de ha a login serverek nem bugosak akkor a probléma valószínűleg kicsit mélyebben keresendő…

      Egyébként pl. Aion-nél is hasonló volt a start, viszont ők sorbanállást csináltak a login serverekhez, ezért a terhelés minden irányból kisebb volt, persze attól még a kinn rekedt játékosok ugyanúgy fel voltak háborodva. 1-2 hét elteltével elmúlt a hype és minden gond nélkül be lehetett lépni, anélkül, hogy bármit is tettek volna a fejlesztők. Itt is ez fog történni szerintem. Server parkot bővíteni mondjuk 1 hónap terhelési gondok miatt üzletileg nem indokolt, mivel pár hónap múlva más senki sem fog erre emlékezni…Problémás start meg tény, minden felkapott játéknál ez volt és ez is lesz:)

  14. Androidka
    2012. szeptember 1. - 17:16

    “alig van benne hiba (ellentétben más, nagy csinnadrattával beharangozott MMO-k rajtjával)”

    Nem tudom, az, hogy nincs semmiféle opció 2-3 napig, hogy tárgyat adjunk át egymásnak, egymást segítve, vagy hogy nincs AH.
    Vagy hogy pár boss-t nem lehetett leölni, na meg hogy pár instanceba bejutni se lehetett sokszor. Vagy hogy group néha mutatta a másik játékost, néha nem.

    Annó Perfect Worldnél a BÉTÁN se volt ennyi hiba, nem hogy headstartnál. Aionnál se vettünk észre olyan hibákat, amik a játékélményt befolyásolták volna.

    Ez az első játék, ahol nem tudom eldönteni néha, hogy az én bénaságom miatt tart 1 dolog fél órán át, vagy mert bugos, és csak az időmet vesztegetem, ha itt maradok 2 órát akkor is. (Pl Pista nevezetű boss leölése, ahol próbáltunk 20an mindent már, de csak nem lehetett leölni)

    Arra leszek kíváncsi, hogy lesz e bennük annyi, hogy kapjunk egy kevés ingame kártérítést, és itt nem a szokásos idióta dupla XP weekendről beszélek, hanem 1 bank bővítést, vagy 10 bronzért gemet 2 napig.

    Mert ez a hozzáállás, hogy letiltják fórumot, hogy ne sírjon senki, vagy hogy valaki a lagg miatt 3x vett meg egy itemet gemstone-ért, és közlik vele, hogy hát nem tehetnek semmit, így járt…ez a fajta hozzá állás nagyon hamar véget tud vetni egy cégnek. Akármilyen jó is egy játék, ha bénák a “fenntartói” akkor hamar bedől, lásd Aion-t.

  1. 2012. augusztus 30. - 11:06

Itt és most várjuk a hozzászólásod!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: